A mesterséges intelligencia fenyegetése a zeneiparban

Több mint 200 művész, köztük Billie Eilish, Nicki Minaj, Stevie Wonder és Smokey Robinson is, nyílt levélben fejezte ki aggodalmát a mesterséges intelligencia zeneiparra gyakorolt lehetséges negatív hatásai miatt.

A Guardian által ismertetett és a techcrunch.com által is említett levélben a zenészek arra kérik a technológiai vállalatokat, hogy ne fejlesszenek olyan mesterséges intelligencia-eszközöket, amelyek képesek lehetnek az emberi alkotók helyettesítésére. Az aláírók között számos műfaj és korszak képviselői találhatók, többek között a REM, valamint Frank Sinatra és Bob Marley hagyatékkezelői is támogatják a kezdeményezést. Az Artist Rights Alliance érdekvédelmi csoport által kiadott levélben a zeneipari veteránok, mint például Rosanne Cash, Johnny Cash lánya, azt követelik, hogy a cégek vállaljanak kötelezettséget az emberi dalszerzők és zenészek munkájának védelmében.

Az aláírók között olyan neves előadók is helyet kaptak, mint Elvis Costello, Greta Van Fleet, Imagine Dragons, Jon Bon Jovi, a Jonas Brothers, Kacey Musgraves, Katy Perry, Mac DeMarco, Miranda Lambert, Mumford & Sons, Noah Kahan, Pearl Jam, Sheryl Crow és Zayn Malik. A levél szerint az emberi kreativitás elleni támadást meg kell állítani, és védekezni kell a mesterséges intelligencia olyan felhasználása ellen, amely ellopja a művészek hangját és képmását, megsérti az alkotók jogait, és veszélyezteti a zenei ökoszisztémát. Az aláírók nem minden mesterséges intelligencia-felhasználást ellenkeznek, elismerik, hogy a technológia felelősségteljes használata előnyös lehet a zeneipar számára. Példaként említik, hogy az MI segítségével John Lennon hangján szólalt meg egy "új" Beatles dal. Azonban a generatív mesterséges intelligencia ellen szeretnének védelmet, mivel ennek jogi helyzete még tisztázatlan, és a stúdiók már érdeklődnek a költségcsökkentő lehetőségek iránt.

A mesterséges intelligencia fenyegetése már korábban is napirenden volt, például a hollywoodi színész- és írósztrájkon, valamint a Taylor Swiftről készült deepfake pornográf képek kapcsán is felmerült aggodalmak miatt. Az OpenAI, amely a ChatGPT-t is fejleszti, a felelős felhasználással kapcsolatos aggályok miatt halasztotta el egy hangutánzó programjának kiadását. Ezenkívül az Egyesült Államokban már létezik olyan állam, Tennessee, ahol július 1-jével életbe lépő Elvis-törvény értelmében a zenészek engedélye nélkül tilos lesz lemásolni a munkájukat.

A nyílt levél kifogásolja, hogy az MI-programok betanításakor engedély nélkül használják fel a művészek zenéit, ami hosszú távon felhígíthatja a művészeknek fizetett jogdíjakat. Vannak olyan alkotók, mint Grimes, akik nyitottak az MI-vel való kísérletezésre, de mások, mint Nick Cave, kritikusan állnak az új irányzathoz. Cave egy ChatGPT-vel generált dalszöveg kapcsán azt nyilatkozta, hogy az "egy baromság; groteszk megcsúfolása annak, hogy mit jelent embernek lenni".

A zenéket, műalkotásokat és írásokat generáló mesterséges intelligenciamodellek a létező műalkotások hatalmas adathalmazain való gyakorlással működnek, és a legtöbb esetben teljesen hiábavaló küzdelem egy művész részéről, hogy az alkotásait távoltítsák el ezekből a modellekből. Néhány vállalat, például az Adobe és a Stability AI olyan mesterséges intelligencia-alapú zenei generátorokon dolgozik, amelyek licencelt vagy jogdíjmentes zenét használnának a tanuláshoz. Tizenhét író, köztük John Grisham, Jodi Picoult és George R. R. Martin indított pert az OpenAI ellen, mert a mesterséges intelligencia sztárcége az engedélyük nélkül használta a műveiket a modelljei tanításához.

A zenészek úgy vélik, ezek a cégek végül megpróbálják majd „a hús-vér művészek munkáját” olyan eszközökkel helyettesíteni, amelyeket más alkotók munkáján képeztek ki, felhígítva ezzel a jogdíjakat. Azt írták, a megélhetést kereső, dolgozó előadók számára ez „katasztrofális” lenne. A mesterséges intelligencia jelenlegi fejlődését úgy nevezték, hogy „versenyfutás a mélypont felé”, amely lealacsonyítja a zenét. Ami a dalszövegek másolását illeti, jelenleg semmi sem akadályozza meg az olyan eszközöket, mint a ChatGPT, hogy különböző zenészek vagy írók stílusában írjanak szövegeket. A Universal Music Group vezérigazgatója, Lucian Grainge viszont úgy véli, az AI-cégeknek és a zenészeknek meg kell tanulniuk „közösen építeni egy kölcsönösen sikeres jövőt”.