Cukor, laktóz, glutén: sokak szerint az "ördög háromszöge" a táplálkozásban és egyre több egészségtudatos gondolkodó hívja föl figyelmünket az egyre több embert érintő táplálkozástudományi kérdésekre. A healthdata.org cikke szerint például 2023-ban több mint félmilliárd embert érint a diabétesz világszerte, és ez 2050-re 13 milliárdra nőhet. Második a listában a laktóz, az amerikai NIH (National Institute of Health) kutatóintézet adatai szerint a világ populációjának 68%-a nehezen emészti meg a tejet, tejtermékeket. Végül a glutén vagy más néven sikér: a  worldpopulationreview.com egész világtérképen mutatja a gluténérzékenyek százalékos eloszlását az ismert régiókban, ahol erről készült már felmérés. A három fő problémás összetevőt leszámítva akad sok más betegség, ami az emésztéssel összefüggésben restriktív táplálkozásra kényszeríti az ezekben szenvedőket. Hazánkban a 2010-es évek elejéig elvétve találhattunk olyan boltokat, éttermeket, ahol ezeket a problémákat figyelembe vették. Magyarországon a 36/2014. (XII. 17.) FM rendelet szabályozza az étlapokon az allergének feltüntetését, ami az 1169/2011 számú EU rendeletre épül. 

A BAJNOK

Zentai György neve mindazok számára ismerősen csenghet, akik az elmúlt évtizedekben követték akár a sakk, akár a póker, vagy az e-sportok világát. Többszörös világbajnokunkról talán kevesebben tudják, hogy a Gorky és Zentai Kft. 2012-es megalakulása óta a fővárosban jelenleg 12 helyen biztosítja a nehézkes étrenddel megvert vásárlók számára a ritka, illetve az egészséges táplálkozásra törekvők számára az annak megfelelő termékek széles választékát.Amikor elindította a bioboltot, nem gazdasági szempontok vezérelték, nem is gondolt arra, hogy ez valaha profitot fog hozni. Egyetemre járt, pókerezett, többször volt Las Vegasban világbajnok és ebből nagyon jól élt.

Első boltját 16 négyzetméteren kezdte, édesanyja divatáru üzletének hátsó részében, ami annyira jól sikerült, hogy 42 év után édesanyja úgy döntött, bezárja a régi boltot és beszáll Gyuri mellé a bioboltba.

A RETTEGÉS

Egy baráti beszélgetés keretein belül kérdeztem Gyurit, a stratégia világbajnokát: Hogyan jutott arra az elhatározásra, hogy ostrom alá veszi az egészséges életmód nehézségeit?A Bio-Barát Biobolt úgy jött létre, hogy amikor Gyuri 15 éve a Corvinuson alkalmazott közgazdaságtant tanult, édesapját vesedaganattal diagnosztizálták – s kiderült, mindenhol áttéteket találtak.

Nem akarták megműteni, annyira súlyos volt az állapota. Végül mégis talált egy nyolcfős orvos csapatot, akik megműtötték, s noha a tizenkét órás műtét sikerült, közölték velük: Gyuri édesapja még legfeljebb egy évig élhet. Kapta is a kemo- és sugárterápiát, amitől, ahogy Gyuri fogalmaz, elszállt az inzulin szintje, napi ötször kellett szúrja magát.

Egy inzulinos cukorbeteg táplálása már magában is kihívást jelent, hát még ha rákbeteg is! Bárhova is nyúlt segítségért, sehol nem tudott a megfelelő étrendhez szükséges alapanyagokat találni, és az akkoriban elérhető bioboltok többségében az eladók korántsem voltak eléggé felkészültek a témában, hogy valós segítséget tudjanak nyújtani egy rászoruló vásárlónak. Nem ismerték a termékeket, az étrendeket, az összetevőket.

A KÜZDELEM

Szendi Gábor ekkoriban hozta be Amerikából a paleo életmódot, és a Zentai család úgy döntött, hogy megpróbálják: paleozni fognak.

Ennek az életmódnak fő alapelve lényegében a feldolgozott finomított élelmiszerek és tartósítószerek kerülése. Ide tartozik a cukor, a laktóz, a glutén, a nátrium-nitrit, a különböző hidrogénnel kezelt étolajok, és még jó néhány alapvetőnek nem, de túlhasználtnak tekinthető egyébként orvosilag bizonyíthatóan egészségtelen összetevő. Tizenhárom évvel ezelőtt azonban nem voltak alapanyagok ehhez az életmódhoz.

Gyuri testvérének volt egy nagykereskedése aminek révén elkezdték behozni a nyírfacukrot, de ennek a cukorfajtának rossz a glikémiás indexe, vagyis az a tulajdonsága, hogy mennyire emeli meg a vércukrot. Ez nem megfelelő egy inzulinos cukorbetegnek, úgyhogy mást kellett találni - elsőként elkezdték behozni és forgalmazni az Eritrit nevű édesítőszert.

Gyuri ekkor úgy döntött, hogy az lenne a legegyszerűbb, ha nyit egy Paleo-Boltot. Bioboltnak nevezte el, mert úgy gondolta, hogy a Paleo név nem annyira ismert, illetve túl szűk vevőkört érintene. Kicsit tévedett, hiszen az első 5 évben az egész paleo-közösség gyakorlatilag náluk vásárolt.

Gyuri számára az egyik, ha nem a legfontosabb alapelvet a felkészült személyzet felvétele jelentette, hogy széles választékuk mellé szakszerű kiszolgálást is tudjon biztosítani. Kezdetben hat embere volt, mindegyikük kiváló szakember a szükséges területeken, naprakész ismeretekkel. Azóta is megválogatja, hogy kiket vesz föl. Ezen felül nagyon fontosnak találta, hogy elérhető áron legyenek a piacon, ezért webshopos árat igyekeztek tartani, akkor is, ha így a bolt kevesebb nyereséget termelt.

NEHÉZSÉGBŐL SIKER

A kezdeti fellendülést négy év után egy új nehézség követte: ahogy Gyuri fogalmaz 'berobbant' a paleo és több mint 200 hasonló bolt nyílt országszerte csaknem egyszerre, és majd egy évig mindenki ezt a trendet követte. Bármelyik boltot látogatta, mindenhol a törzsvásárlói vitték az üzletet. Gyuri úgy gondolja, nyilván látták, hogy tele a boltja és ez milyen jó üzlet, és mindenki próbálta lemásolni a sikert a könnyű pénz reményében.

Az volt a szerencséje, hogy ő alapvetően nem paleo boltot nyitott, nem csak paleo termékeket forgalmaztak. Ugyanakkor minden célzott terméket igyekezett forgalmazni, sőt, ha egy vásárló egy termék iránt érdeklődött, ami nem szükségszerűen kapcsolódott a tematikához, de azt a vevő náluk akarta megvásárolni, akkor beszerezte azt is. Így alakult ki tehát, hogy a vásárlók maguk alakították a portfóliót, és ezért a kezdetektől fogva vegyesen, a különböző diétákhoz szükséges alapanyagok és termékek egyvelege vált kaphatóvá, legyen az paleo, vegán, keto, vagy bármi más.

Délután bezárt a bolt, Gyuri elment a nagykereskedésbe beszerezni a szükséges termékeket, és másnap reggel nyitáskor már ott is volt a keresett áru a polcon. A lehető legrövidebb idő alatt próbálták az egyedi igényeket teljesíteni. Az egyik mottójuk is ez volt: Minden meglesz másnapra!

MAXIMALIZMUS

Aki ismeri Gyurit, mind tudja, hogy ő nem véletlenül lett bajnok. Bármibe is fogjon, a legjobb teljesítményre törekszik, és ezt munkatársaitól is megköveteli. Hitvallása, hogy az embernek célt kitűzve a legmagasabb elérhető eredményre kell törekednie, és ha azt elérte, még onnan is van tovább. Ő pedig a legjobb bioboltot akarta megcsinálni.

Személyes kihívásai közül legmakacsabbnak az elvárásainak elengedése bizonyult. Nehéz volt ugyanis hozzászoknia, hogy nem lehet ott mindenütt: szüksége van segítségre. Az első boltjában törekedett a barátságos, családias hangulatra. Ez sokat változott azóta, több embere el is hagyta a kezdeti időket követően, mert egyszerűen a növekedés a meghittség rovására ment, hiszen Gyuri megkövetelte a kiszolgálás legmagasabb minőségét és úgy érezte, állandó személyes jelenléte nélkül ez a vízió csak nehezen megvalósítható.

Hat-hét embert is kihívás vezetni, amikor elérték a húsz főt, stratégiát kellett váltani. A forgalom folyamatos, dinamikus növekedést mutatott, és ehhez kellett mérni a személyzetet is. Kellett például olyan, aki foglalkozik árufeltöltéssel, képzett specialista eladói pedig nem feltétlenül vállalták, hogy nehéz dobozokat emelgetnek. Kellett tehát olyan, aki készséggel elvégzi ezt is, de mellette hajlandó tanulni is, hogy a felkészült gárda tagja lehessen.

CSALÁDI VITA

A legnagyobb nehézséget mégis a testvérével való kapcsolata jelentette, ami jelentősen megromlott az évek során a sok üzleti vita folytán, ami a mai napig rosszul is esik Gyurinak.

Öt év után a bolt nem csak fönnmaradt, de kiemelkedően sikeresnek bizonyult. Ekkor döntött úgy, hogy a sikert bővüléssel ünnepli meg és nyitott egy második boltot is. E mellé tervezett egy webshopot is: megbízott egy belga szakembert, aki lefejlesztette a weblap felét. Ekkor jött Gyuri testvére, akinek nem tetszett a konkurencia gondolata, hiszen ő és üzlettársa már üzemeltettek egy webshop alapú nagykereskedést.

Így jött létre a Nature Group nevű cégcsoport, ami három céget foglalt magában: Gyuri boltja, valamint a webshop és a csomagoló cég. Közös raktározással, közös árubeszerzéssel 7 éven át sikeresen vitték az üzletet, és 2022-ig összesen több, mint fél tucat Bio-Barát nyílt Budapest szerte.2022 márciusában történt, hogy szétvált a Nature Group. Azért hozták meg ezt a nehéz döntést, mert Gyuri testvére és annak üzlettársa más üzleti stratégiát kívántak folytatni: maradtak volna a régi, bevált módszereknél, Gyuri pedig a fejlődés útján újabb irányokat tervezett venni. Testvérével ezen összekaptak és noha a mai napig üzleti kapcsolatban állnak, érzi, hogy viszonyuk már nem ugyanaz.

Az üzleti világban, magyarázza, vagy előre megyünk, vagy hátra. A stagnálást nem tartja reálisnak, tehát vagy csináljuk vagy ne csináljuk. Gyuri ezt úgy mondta, hogy akár másba is foghatott volna, de ő nagyon szerette ezt csinálni, hiszen megvolt az eredménye: édesapja felépült a rákból, addigra tünetmentes volt.

A GYÓGYULÁS

Gyuri a lelkemre kötötte, hogy ő nem állítja, hogy a paleo tökéletes volna mindenkinek, vagy hogy ez a válasz mindenre. Ő nem próbál téríteni. Azt viszont állítja, hogy szerinte édesapja ezért élt még 1 év helyett 13-at normális életvitelben, viszonylagos jó egészségben.

Nyolc éven át paleoztak édesapjával, s ez idő alatt tökéletesek voltak a mért értékei, a vérképe. Sajnos nyolc év után kicsit megunta a szigorú diétát és elkezdett úgymond 'bűnözni', és még bő öt évet élt. Kapott egy Lyme-kór fertőzést, kiújultak a tünetei, s itt hagyott minket.

COVID

A koronavírus-járvány idején két hét alatt csinált meg a Bio-Barát másfél-, kéthavi bevételt, úgyhogy gazdaságilag nem volt okuk panaszra, forgalom szintjén azonban évekre visszavetette őket a 2020 - 2022 közötti időszak. Más cégekhez képest nincs okuk panaszra, a vendéglátók bezártak, a webshoppal nem rendelkező boltoknak is nehéz dolguk volt. Pont ebből a megfontolásból erőltette Gyuri a webshop ötletét: Látta, hogy az internetes vásárlás a jövő.

A járványt követő időszak volt inkább megterhelő, amikor is a cégek felé nem volt benzinárstop, illetve a lakossági közműdíjakkal ellentétben ők a teljes versenypiaci árat kellett megfizessék, ami csak 2022-ben éves majdnem százmilliós többletköltséget jelentett, az átlag közműdíjak csaknem hétszeresével kellett számolniuk. A 2021-et követő drágulások után, mivel euróban fizették a bérleményeik 80%-át, a valuta drágulása újabb anyagi hátrányt jelentett. Szükség volt tehát a megújulásra.

MEGÚJULÁS

2022 márciusában volt még kétszáz raklap áruja, ami kitartott egy rövid ideig, de a szakítás a Nature Grouppal új problémákat vetett föl. Az emberi erőforrások kezelése, a raktározás, a logisztika mind a társulás másik oldaláról jöttek a kezdetekben, és most ezeket kellett saját erőből kiépítenie.

Létrejött a www.biobarat.hu ami a saját webshopja. Belefogott a nagykereskedésbe is: 500 körüli saját termékkel a Bio-Barát jelen van olyan nagy bolthálózatokban mint a Rossmann vagy a DM, kapcsolatban állnak a Kifli.hu-val és a Müllerrel is. Kezdetben egy kedves ismerősével volt társtulajdonos ezen az oldalon, de neki gyerekei születtek, ahogy mondani szokás, elkapta a gépszíj, így Gyuri felvásárolta a részét és ez a barátja most alkalmazottként van jelen.

Két éve még 55 fővel dolgozott a Bio-Barát. 2024-et írunk, ma 120 fölötti lélekszám erősíti az ország legnagyobb biobolt-hálózatát. A forgalma is folyamatos növekedést mutat: duplázódott az árbevétel, folyamatosan tervezik a következő lépéseket. Egy ismerősével létrehozták a NordVital gyógyszer-kiegészítőket gyártó céget, ahol vitaminokat készítenek és forgalmaznak, jelenleg 60 egyedi termékkel.

MAGÁNÉLET

A Zentai család nem, Gyuri és felesége pedig kevésbé tartják azóta az egészséges életmódot. Napi tíz perce sincs rendesen étkezni mostanában, amit persze beismer, hogy az ő hibája. Gyuri felesége babát vár és remélik, hogy a gyerek mellett sikerül majd újra jobban odafigyelni, hogy mit esznek.Kérdésemre Gyuri kifejtette, hogy a testvérével való közös vállalkozás megtanította, hogy a család és az üzlet nem összeegyeztethetők, próbálja elszeparálni a magánéletét a bolttól, ezért felesége még véletlenül sem szól bele az üzletbe, azt csinálja, amit ő szeret: egy nonprofit gyermekklinika vezetője, ahol születési rendellenességekkel foglalkoznak.

Zentai György többszörös sakk- és pókerbajnok, és Magyarországon az egészséges életmód bajnoka is. Célja, hogy hozzájuthassunk azokhoz a szükséges alapanyagokhoz és termékekhez, amiket máshol nem, vagy csak nehezen, drágán tudnánk beszerezni. Mindezt kedvességgel, szakértelemmel, professzionalizmussal és kitartással teszi. Szívén viseli mindannyiunk egészségét, és folyton a jobbra, a fejlődésre, a növekedésre törekszik. Több ilyen bajnokra lenne szükségünk.