Informatikai hiba bénította meg az Országos Mentőszolgálatot
Kedden délután az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) informatikai rendszere összeomlott, ami jelentős fennakadásokat okozott a mentésirányításban.
Az OMSZ informatikai rendszerében kedden délután komoly fennakadás történt, amely miatt a mentőszolgálat kénytelen volt átállni az analóg, EDR rádiós kapcsolattartásra és a papíralapú dokumentációra. A fennakadás oka egy külső infokommunikációs szolgáltatónál bekövetkezett meghibásodás volt.
A Kontroll értesülései szerint a központi telefonszámokon nem tudtak segélyhívásokat fogadni, és a mentőautókat sem lehetett elérni a központból. A lap úgy tudja, hogy délután fél három körül gyakorlatilag teljesen megszűnt a hívásfogadás a mentőknél, és a belső telefonok sem működtek.
Az OMSZ közleménye szerint a legsürgősebb eseteket prioritásként kezelték, de az alacsonyabb sürgősségi szintű mentőfeladatok, mint például a kórházak közötti betegszállítások, végrehajtása lelassult. A műszaki hibát az esti órákra elhárították, és a normális működés helyreállt az ország valamennyi mentésirányító központjában.
A Kontroll arról is beszámolt, hogy a mentésirányítás informatikai rendszerének hardvere több mint tízéves, és a szoftver elavult, amit már nem lehet frissíteni. Az OMSZ erre az értesülésre nem reagált.
A mentőszolgálat ügyeletesi közül többen a saját mobiltelefonjaikat kezdték el használni, papírra írták fel az eseteket, és ahhoz keresgélték a legközelebbi mentőket.
A hiba délután 14 órakor kezdett lassulni, és fél órával később gyakorlatilag teljesen megszűnt a hívásfogadás. A mentőszolgálat 18 óra 29 perckor Facebook-bejegyzésben számolt be a fennakadásról, amit addigra már részlegesen elhárítottak.
A teljes szoftvercserére még nem írtak ki közbeszerzést.