NATO és Finnország fellépése a Balti-tengeri szabotázsok ellen
A Balti-tengeren az utóbbi időben több szabotázsgyanús eset történt, amelyek miatt a NATO és Finnország is lépéseket tett a kritikus infrastruktúra védelmére. Az Eagle S orosz teherszállító hajó gyanúba keveredett, míg a NATO egy 10 hajóból álló flottát indít a térségbe.
A finn hatóságok kiemelték az Eagle S orosz teherszállító hajó elhagyott horgonyát a tengerfenékről, miután azzal gyanúsították meg, hogy elvágta az Estlink 2 távvezetéket és négy balti-tengeri kommunikációs kábelt. A hajót decemberben foglalták le, és a horgony megtalálásának helye az Eagle S útvonala mentén található. A finn határőrség, a finn védelmi erők és a svéd haditengerészet közösen emelte ki a horgonyt.
Herman Ljungberg, a hajó tulajdonosának ügyvédje szerint a kár Finnország felségvizein kívül történt, így az országnak nincs hatásköre beavatkozni. Az Eagle S legénységét szabotázzsal és vagyoni károkozással gyanúsítják, és a finn vámhatóság szerint a hajó egy orosz "árnyékflotta" része, amelyet az orosz kőolajra vonatkozó szankciók kijátszására használnak.
A NATO egy 10 hajóból álló flottát indít a Balti-tengerre, hogy megvédje a tenger alatti kritikus infrastruktúrát az esetleges szabotázskísérletektől. A hajók áprilisig a tengeren maradnak, különös figyelmet fordítva az energetikai és adatkábelek védelmére.
Az utóbbi időben több szabotázsgyanús eset is történt a Balti-tengeren. Novemberben két internetes kábel sérült meg, amelyeket a Yi Peng 3 nevű kínai teherhajó vághatott el. Észtország már elindította a maga tengeri műveletét az Estlink 2 megvédésére.
A Joint Expeditionary Force mesterséges intelligencia segítségével fokozza a hajóforgalom ellenőrzését, különösen a balti és skandináv országok védelmében.
A Balti-tenger Svédország és Finnország NATO-csatlakozásával gyakorlatilag NATO-beltengerré vált, ami növeli a régió stratégiai jelentőségét.