Új lendületet kapott a Gellérthegyi Sikló projekt
A Gellérthegyi Sikló projekt újra megkapta a környezetvédelmi engedélyt, miután a Kúria másodszor is hatályon kívül helyezte az elsőfokú bíróság korábbi ítéletét, és új eljárás lefolytatására utasította azt. Ez új lendületet adhat a régóta tervezett beruházásnak.
A Gellérthegyi Sikló projekt története egészen 1996-ig nyúlik vissza, amikor a kerület és a főváros szabályozási tervei kijelölték a sikló pontos nyomvonalát. 2004-ben létrejött egy projektcég, amelyben a főváros 25%-os tulajdonnal rendelkezik. A projekt célja, hogy a Gellért-hegy megközelítését környezetbarát módon oldja meg, csökkentve a turistabuszok okozta terhelést.
A Citadella felújításának indulásával, 2020 júliusában született egy kormányrendelet, amely a teljes Gellért-hegy megújítását célozta meg. Ennek ellenére a főváros 2023-ban elállt a projekt támogatásától, amit a projektcég keresettel támadott meg, kérve a bíróságot, hogy mondja ki: az elállásközlés jogszerűtlen volt. Az ügy 2025 januárjában kerül újra bíróság elé.
A projekt támogatói szerint a sikló megvalósítása csökkenthetné a Gellért-hegy turistabusz-forgalmát, és környezetbarát közlekedési alternatívát nyújtana. A főváros azonban környezetvédelmi aggályok miatt ellenzi a projektet. A Főváros 2022-ben elállt a projekttől, többek között azért, mert nem támogatják a magánberuházásban történő megvalósítást, és aggályosnak tartják a sikló kapacitását és a környezetre gyakorolt hatását.
A projekttársaság szerint a sikló a városrész közlekedési problémáira a legésszerűbb és leginkább környezetbarát megoldást kínálja. A Citadella rekonstrukciójának 2026-ra tervezett befejezése növelheti a Gellért-hegy turisztikai vonzerejét, így a közlekedési problémák súlyosbodhatnak, ha nem születik megoldás.
A Gellérthegyi Sikló Kft. közleménye szerint a Kúria döntése fontos akadályt hárított el az építkezés megkezdése elől. A tervek szerint a sikló a Hadnagy utca aljától, egy föld alatti állomásról indulna, az Orom utcánál törne felszínre és egészen a Citadelláig vinné az utasokat.
A sikló egy „rejtett”, kötött pályán közlekedő lift, ahol a két kabin egymás ellensúlya, ezért energiát csak a felfelé utazó többletteher szállítására kell fordítani. Az elektromos kisbuszok keringtetése összehasonlíthatatlanul rosszabb megoldás. A sikló lokálisan nulla károsanyag-kibocsátással működik.