Újraindult a kőolajszállítás Csehországba a Barátság vezetéken
Péntek reggel újraindult a kőolajszállítás Csehországba az orosz Barátság vezetéken keresztül, miután két napig szünetelt. A leállás okai nem teljesen tisztázottak, de a fizetési nehézségek és az orosz nyomásgyakorlás is felmerült lehetséges okként.
Csehország péntek reggel óta újra kap kőolajat az orosz Barátság vezetéken keresztül, miután a szállítások váratlanul két napra leálltak. A leállás okait hivatalosan nem hozták nyilvánosságra, de a Reuters értesülései szerint a fizetési nehézségek az orosz Rosneft és Ukrajna között okozhatták a fennakadást.
A cseh kormány gyorsan reagált a helyzetre, és 330 ezer tonna kőolajat bocsátott az Orlen Unipetrol rendelkezésére az állami tartalékokból. Azonban a vezérigazgató, Mariusz Wnuk szerint ezt a tartalékot nem kellett felhasználniuk, mivel a vállalat saját készleteiből fedezte a kiesést.
Lukas Vlcek, a cseh ipari és kereskedelmi miniszter hangsúlyozta, hogy nincs veszély az olajellátásban, mivel a csehországi finomítók felkészültek az ilyen helyzetekre, és erős állami tartalékokkal rendelkeznek. A miniszter szerint az oroszok nyomást gyakorolnak Európára az energiaforrásokon keresztül, ezért fontos, hogy az állami tartalékokat teljes kapacitáson tartsák.
Csehország az orosz olajfogyasztásának 58%-át a Barátság vezetéken keresztül kapta, a többi a TAL-IKL vonalon érkezett az országba. A jövőben a cseh kormány tervezi, hogy megszabadul az orosz olajtól, és a TAL kapacitását az eddigi négymillió tonnáról évi nyolcmillióra emeli. A bővítési munkák már folyamatban vannak.
A leállás összefügghet azzal is, hogy Csehország nem kérte az orosz olajtermékek behozatali tilalmának mentességét, amelynek határideje december 5-én lejárt. Az oroszok így próbálhattak nyomást gyakorolni a csehekre, hogy más tagállamokkal együtt kezdeményezzék a mentesség meghosszabbítását.
"Oroszország játszadozik Európával, nem a barátunk, ezt egyenesen ki kell mondani." – jelentette ki Lukas Vlcek.
A TAL+ vezeték meghosszabbításának munkálatai is folyamatban vannak, ami növelni fogja a Csehországba irányuló szállítások mennyiségét.