Az Ügyfélkapu megszüntetésének elhalasztását kéri a Magyar Könyvelők Országos Egyesülete
A Magyar Könyvelők Országos Egyesülete (MKOE) azt kéri, hogy halasszák el az Ügyfélkapu 2025. január 15-ére tervezett megszüntetését, mivel az új rendszer, az Ügyfélkapu+ nem áll készen, és az emberek nem értik a használatát.
Az Ügyfélkapu megszüntetését a jogalkotó nem engedi elhalasztani, annak ellenére, hogy az MKOE szerint az új rendszer bevezetése elkapkodott lépés. Az Ügyfélkapu+ kötelezővé tételére azért van szükség, mert az eddigi egyfaktoros belépés nem elég biztonságos, bár erre bizonyítékot nem mutattak be.
Az IdomSoft Zrt. 2024. december 4-én pályázatot írt ki az Ügyfélkapu+ második faktorának bővítésére. Az eddig használt QR kódos, autentikátoros rendszer bonyolult és érthetetlen az emberek számára, ezért döntöttek a második faktor bővítése mellett egy e-mailes bejelentkezési lehetőséggel. A pályázat részletei és a specifikáció az EPR oldalán jelent meg. Az MKOE szerint a pályázat kiírása előtt nem volt egyeztetés, pedig ígéretet kaptak rá.
A Digitális Állampolgárság Programot (DÁP) 2022-ben fogadták el, és a program mobilos alkalmazás formájában működik, amely lehetővé teszi a bejelentkezést az állami ügyintéző felületekre felhasználónév és jelszó nélkül. A programot kritizálták a részletes profilok létrehozása miatt, és aggályok merültek fel a biztonságos kivitelezés kapcsán is.
A hagyományos ügyfélkapus bejelentkezési lehetőség megszűnik, és a Szabad Európa szerint az Ügyfélkapu+ is megszűnhet, ami korlátozná az alternatívákat az online ügyintézésben. Az MKOE szerint az Ügyfélkapu megszüntetése elkapkodott lépés, és a jelenlegi helyzet csak növeli a káoszt az Ügyfélkapu+ körül. Az egyesület hangsúlyozza, hogy az emberek nem értik az új rendszer követelményeit, és a változtatások előtt alaposabb előkészítésre lenne szükség.