Magyarország történelmi vasútfejlesztésbe kezd
Magyarország kormánya az elmúlt száz év legnagyobb alföldi vasútépítési fejlesztésére készül, amelynek célja az autóipari központok kiszolgálása, a munkaerő-mobilitás javítása és az árumobilitás növelése.
Az építési és közlekedési miniszter, Lázár János bejelentette, hogy a következő két évben 600 milliárd forintot terveznek a Szeged-Kecskemét-Cegléd-Budapest vasúti térség fejlesztésére és átalakítására. A fejlesztés célja az autóipari központok, különösen a szegedi és debreceni központok kiszolgálása, valamint a termékek nyugat-európai piacokra való könnyebb eljuttatása.
A projekt első lépése a Kiskunfélegyháza-Szeged vasúti pálya két nyomvonalúvá építése és korszerűsítése, amely 175 milliárd forintból valósul meg. Ezt követi a Kiskunfélegyháza-Cegléd vasúti pálya tervezése 3,5 milliárd forintból. A lajosmizsei vasútvonal újjáépítése két szakaszban történik: a Kecskemét-Dabas szakasz 190 milliárd forintból, míg a Dabas-Budapest szakasz 177 milliárd forintból épül meg. A fejlesztésekhez európai uniós forrásokat és állami hitelt is igénybe vesznek.
A kecskeméti vasútállomás újjáépítése is megkezdődik, amely magában foglalja a parkolási helyzet rendezését és az autóbusz-közlekedés átszervezését. Emellett a Kecskeméti Szakképzési Centrum Kada Elek Technikumának fejlesztése 12 milliárd forintból folytatódik, hogy biztosítsák a jól képzett munkaerőt az autóipar számára.
Az útfejlesztések is folytatódnak, például az M44-es gyorsforgalmi út építése a végéhez közeledik, utolsó szakaszát jövő tavasszal adják át. A Halasi úti felüljáró felújítása 2025 végére elkészül, 3,5 milliárd forint értékben.
Lázár János hangsúlyozta, hogy az elmúlt harminc évben a Fidesz közössége tartotta fontosnak az Alföld fejlesztését, ennek eredményeként Kecskemét agrárvárosból ipari várossá vált. Szegeden a BYD gyárának otthont adó területen közvetlen négysávos kapcsolat épül az üzem és az M43-as autópálya között, valamint az 5-ös főút négysávossá alakítása is tervben van a város és az autópálya-csomópont közötti részen.