GVH vizsgálat a Notino ellen: fogyasztói megtévesztés gyanúja
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálatot indított a Notino ellen, amely a honlapján és mobilapplikációjában feltehetően jogsértő módon tüntette fel az akciósként hirdetett termékek árait, és előre kitöltött „check-box” mezőket alkalmazott.
A GVH szerint a Notino, amely Csehországban van bejegyezve, a weboldalán és mobil applikációjában népszerűsített termékek esetében valószínűleg megtévesztette a fogyasztókat az árfeltüntetési és akciótartási gyakorlatával. Ezen kívül a vállalat platformjain rendszerszintű hiányosságok tapasztalhatóak, amelyek gátolják az egyes termékekre vonatkozó kedvezmény valós mértékének meghatározását, és a fogyasztók tudatos döntéshozatalát.
A Notino a vásárlási folyamatban alapbeállításként előre kipipált lehetőséget használ a környezetbarát csomagolásra és a küldemény biztosítására vonatkozóan. Ez a gyakorlat, amelyet „dark pattern”-nek neveznek, torzítja a felhasználók képességét, hogy önálló és megalapozott döntéseket hozzanak. A GVH szerint sokféle online manipulálási eszköz létezik, például:
> „alapbeállításokkal torzítás, csepegtető árazás, hamis, megtévesztő nyelvezetű információk, manipulált fogyasztói értékelések, elhallgatások, információk vizuális elrejtése, sürgetéssel vagy szűkösségi hatással való befolyásolás, kimaradástól való félelem (FOMO-érzés) keltése, lemondás megnehezítése.”
A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Az eljárás célja a tények tisztázása és a feltételezett jogsértés bizonyítása. Az eljárás lefolytatására három hónap áll rendelkezésre, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.
A GVH folyamatosan figyeli az árfeltüntetési szabályok betartását. Tavaly több vizsgálatot is indított a hazai online ruha- és cipőkereskedelem jelentős szereplőivel szemben, mint például a CCC, az Answear és az About You. A CCC elleni vizsgálat szeptember 27-én zárult le a kötelezettségvállalás elfogadásával.
A GVH 2022-ben átfogó gyorselemzést végzett a ruházati termékeket forgalmazó hazai webshopok árfeltüntetési gyakorlatáról, és több javaslatot fogalmazott meg a kereskedők felé. A javaslatokat egy edukációs videóban foglalták össze, amely közérthető módon, pozitív és negatív példákon keresztül mutatja be a jogi követelményrendszert, segítséget nyújtva a vállalkozások számára a jellemző árfeltüntetési problémák kiküszöböléséhez.