Miskolc melletti autópálya lezárása: komoly problémák és hosszú helyreállítási folyamat

Az M30-as autópálya Miskolc melletti szakasza komoly talajszerkezeti problémák miatt közel egy évig zárva marad.

Az M30-as autópálya Miskolc és Szikszó közötti szakaszát 2024. február 17-én teljes szélességében lezárták, miután a burkolaton repedések és süllyedések jelentek meg. Az autópálya 2021 októberében került forgalomba helyezésre, a kivitelezést a STR M30 Konzorcium végezte.

Az MKIF Zrt. jelentette a burkolatrepedéseket és süllyedéseket a jobb pályán, valamint a bal pályán a két belső sávban.

A problémák okát részletes talajtani vizsgálatokkal tárták fel, amelyek szerint a talajszerkezet instabillá vált a rétegvizek megjelenése és mozgása miatt. Az érintett területen lévő altalaj felső részét 10-30 méter vastag, változékony telítettségű, összenyomható talajrétegek alkotják, amelyekben a víz megjelenése és mozgása kiszámíthatatlan.

A kivitelező részletes helyszíni (geodéziai, geoelektromos, nagymélységű talajfúrás, vízszintfigyelés) vizsgálatokkal tárta fel a feltételezetten rétegvizek megjelenése okozta felszín alatti állapotot, illetve a tervezés során általa nem várt altalajmozgásokat.

A helyreállítás és a tartósan megfelelő műszaki megoldás kialakítása 10-11 hónapot vehet igénybe. A kivitelező javaslata szerint a töltést a jobb pálya alatt teljes szakaszon és teljes magasságban, a bal pálya alatt pedig a károsodott mélységig, de legalább az úttükör szintje alatti 4 méteres vastagságig el kell bontani.

A különböző mélységben megjelenő rétegvizek elvezetését a bal oldalon mélyszivárgó rendszerrel oldják meg, a süllyedést is okozó altalaj elmozdulásának megakadályozása érdekében pedig hézagos cölöpfalat alakítanak ki, amely hét sorban elhelyezett, mintegy 20-25 méter hosszúságú cölöpökből áll.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium független szakértőként bevonta a BME Geotechnikai Tanszékének szakembereit a legjobb műszaki megoldás kidolgozása érdekében. Az MKIF Zrt. folyamatosan biztosítja az érintett gyorsforgalmi útszakasz elkerüléséhez szükséges közúti szakaszokon a forgalom elvezetését.

Az ÉKM hangsúlyozta, hogy a munkálatokat a kivitelezőnek a jótállási kötelezettsége keretében kell elvégeznie, azaz nem költségvetési többletforrásból finanszírozzák majd.

A javaslatra vonatkozó mérnöki, üzemeltetői, megrendelői állásfoglalás szeptemberben kiadásra kerül.

Az ÉKM utasításának megfelelően a Magyar Közút folyamatosan biztosítja az érintett gyorsforgalmi útszakasz elkerüléséhez szükséges közúti szakaszokon a forgalom folyamatos elvezetését.

A javításokat a Strabag Konzorcium végzi majd el, mivel ők építették az M30-as autópálya érintett szakaszát. A helyreállítás ideje alatt az érintett szakasz lezárva marad, és a forgalmat kerülőutakon vezetik el.

A szükséges beavatkozás megvalósításáig a közlekedők és az érintettek türelmét, megértését kéri a minisztérium.

A beruházás összköltsége 200 milliárd forint volt, nagyrészt EU-s finanszírozásokból.

Korábban január végére ígérték az újbóli átadást, azonban ez jövő nyár végére csúszhat. Az RTL szerint augusztusban még nem dolgoztak a gépek a területen, de péntekre már folytak a munkálatok. Az autóforgalmat a 3-as útra terelik, ami miatt gyakran van torlódás.

Az ÉKM nem adott érdemi választ arra, miért csak az átadás után derült fény az út problémáira. Februárban földcsuszamláshoz hasonló hibák jelentek meg Szikszónál az úton, ezért zárták le teljes szélességében.

Az M30-as autópálya átadása után gyakran hajtottak forgalommal szemben az autósok.