A Karácsony-kampány kulisszatitkai: káosz és kompromisszumok

Karácsony Gergely második főpolgármesteri győzelmét káosz, belső konfliktusok és a kompromisszumok kényszere jellemezte. A 24.hu beszámolója szerint a kampány során a szoros eredmények és a belső feszültségek ellenére is sikerült megtartani a pozíciót.

Karácsony Gergely 2019-es győzelme után 2024 júniusában ismét megnyerte a főpolgármester-választást, mindössze háromszáznál kevesebb szavazaton múlva, annak ellenére, hogy közel 18 ezer szavazattal többet kapott, mint öt évvel korábban. Az eredmény csak július közepére vált jogerőssé a többkörös újraszámlálás és fellebbezések miatt. A kampány során a főpolgármesteri pozíció megtartása a Vitézy Dávid jó kampányából és Szentkirályi Alexandra visszalépéséből adódóan vált kérdésessé, de a belső konfliktusok is hozzájárultak a szoros eredményhez.

A kampányt belülről ismerők szerint a főpolgármesteri csapatnak a Demokratikus Koalíció által gyártott, Kunhalmi-Dobrev-Karácsony plakátokat illetően komoly ellenállásba ütközött, mivel ezek a hirdetések a főpolgármester szerint károsak voltak a saját kampányára nézve. A DK azonban nem vette figyelembe a kérést, és a fővárost is teleszórták a plakátokkal, mivel úgy ítélték meg, hogy szükség van rájuk az EP-kampány miatt.

A kampány során Karácsony Gergely többször is kompromisszumokat kötött, és olyan ügyeket vállalt magára, amelyekben nem hitt. A 24.hu cikkéből kiderül, hogy a kampányt 200 millió forintból, két hónap alatt kellett összerakni, ami a stábtagok szerint rendkívül nehéz volt. A költségvetés 40-40 százalékát a Párbeszéd és az MSZP biztosította, a többit adományokból fedezték.

A választások előtt nyolc hónappal már szervezkedtek a legprogresszívebb budapesti polgármesterek, hogy a DK-tól függetlenül induljanak a 2024-es önkormányzati választáson, de ez a terv nem valósult meg. A kampány során a Momentum és az LMP is nehezítette a helyzetet, előbbi nem volt hajlandó együttműködni a DK-val, utóbbi pedig Vitézy mellé állt.

Karácsony Gergely a 24.hu-nak nyilatkozva elismerte, hogy a közös plakátokat eredetileg nem akarta, de végül engedett a nyomásnak. A kampány során a főpolgármester kiszolgáltatott helyzetbe került, és a láthatóság érdekében elfogadta a számára kedvezőtlen kompromisszumokat. A kampányt belülről ismerők szerint a győzelem csodával határos volt, és a káosz ellenére Karácsony maradhatott Budapest élén.

A 24.hu szerint a kampány során a főpolgármester stábja még azt is kérte, hogy a Dobrev-Kunhalmi-Karácsony plakátok ne kerüljenek ki a fővárosban, de a DK ezt figyelmen kívül hagyta. A Partizán vitán Karácsony is „amatőrnek” tartotta magát, a választás estéjén pedig volt sírás és idegbaj is a Vároházán. A kampány ismerői szerint rengeteg volt a probléma, például a nyomtatással és a plakáthelyek lefoglalásával is megcsúsztak. A kampány egyik konfliktusa is az volt, hogy a DK „állandóan be akarta húzni Gergőt a saját kampányára”. A májusi Partizán vita pedig a főpolgármesteri stáb szerint is fordulatot hozott a kampányban, Vitézy ekkor vált valódi kihívóvá. Szenkirályi Alexandra utolsó pillanatos visszalépése a Karácsony-kampány résztvevői szerint jót tett a főpolgármesternek. Az eredménye okait a többség hasonlóan látja, Karácsony kabinetfőnöke, Balogh Samu szerint a kialakult helyzetben csoda, hogy Karácsony nyerni tudott. Balogh elismerte: „ez a hajszálvékony győzelem inkumbens pozícióból, finoman szólva sem fényes.”