"A baleset után nem bírtam tovább ebben a közegben maradni" - Farkas Dénes a Nemzeti Színházról

Farkas Dénes színész, a Nemzeti Színház egykori tagja, a tavaly novemberi súlyos baleset után elsőként távozott a társulattól. A HVG-nek adott interjúban beszélt a színházi élet nehézségeiről, a társulatépítés hiányosságairól és Vidnyánszky Attila igazgatóval való kapcsolatáról.

Farkas Dénes még az Alföldi Róbert-féle Nemzeti Színházban kezdte pályáját, ahol a magyar színházi és irodalmi élet legjavával dolgozhatott együtt. Habár az első évben gyakran fél házak előtt játszottak, a későbbiekben a társulat összeállt, és kiváló írók, rendezők érkeztek. Főszerepet azonban csak később kapott, például a Sirály Trepljovjaként.

Vidnyánszky Attila 2013-as megérkezésekor új korszak kezdődött a Nemzetiben. Farkas szerint ekkor hangzott el először, hogy „eljött a mi időnk”, és ideológiai alapon történtek szerződtetések, ami Alföldi idején nem volt jellemző. Vidnyánszky alatt bár születtek jó előadások, a kiemelkedő darabok és a társulatépítés hiányoztak. Farkas szerint a csapat egy-egy előadásra összekovácsolódott, de a darabok gyors levételével ez a kötelék is szertefoszlott.

A színész elmondása szerint próbálták meggyőzni Vidnyánszkyt, hogy közönségcsalogató darabokra van szükség, de kevés sikerrel. A látogatottság nem érte el a kommunikált kilencven százalékot, Farkas szerint inkább 70 százalék körüli lehetett, részben ingyenjegyes közönséggel.

A fizetésekkel kapcsolatban Farkas Dénes leszögezte, hogy a színészi fizetések nem olyan magasak, mint azt sokan gondolják. Úgy véli, száz éves társulati tagság után tudna egy házat venni a fizetéséből.

Vidnyánszkyval való kapcsolatáról Farkas elmondta, hogy az első években jól érezte magát a színházban, és bátrabban kísérletezhetett a próbákon. Azonban az SZFE-ügy idején Vidnyánszky politikussá vált, és a hangulat is megváltozott. Egy próbán meghökkentő módon beszéltek a melegekről és a cigányokról, amit Farkas nem hagyott szó nélkül. Ezt követően a bizalom csökkent, kevesebben ebédeltek vele, és egyre kisebb szerepeket kapott. Hasonlóan viszonyult a vezetés ahhoz is, hogy Farkas kiállt Molnár Áron mellett, akit megvédett, színésztársa pedig – Farkassal nem egyeztetve – videóban reagált a történtekre.

A tavaly novemberi baleset, amelyben két színész majdnem meghalt, végül elviselhetetlenné tette a helyzetet a színházban. A baleset után négy nappal Farkas felment az igazgatói irodába, és közös megegyezéssel felbontották a szerződését. Ő volt az első, aki távozott, de később mások is követték.

Farkas szerint Vidnyánszky nem akarja teljesíteni a megsérült színészek pénzügyi igényeit, mert ezzel elismerné a felelősségét a balesetért, ami végzetes lehetne a pozíciójára. A színész hozzátette, hogy a Nemzeti Színház cserbenhagyta a két balesetet szenvedett színészt, akik nem mellékesen a színház vezető művészeti voltak, és Vidnyánszky Horváth Lajos Ottót is hibáztatja a balesetért. Farkas úgy véli, pénz bizonyára van rá a milliárdos büdzséből, de a kompenzáció elmaradása mögött önnös érdekeket sejt.