A Google fizetőssé tehet bizonyos szolgáltatásokat

A Google fontolóra vette, hogy prémium ügyfélcsomagba sorolja át néhány jelenleg még ingyenes szolgáltatását, köztük az AI-alapú keresőszolgáltatást is – számolt be róla a Financial Times.

A vállalat jelenleg ingyenes alapszolgáltatásokat kínál, de most megfontolás alatt áll, hogy a mesterséges intelligencián alapuló keresőszolgáltatást a fizetős kategóriába helyezze. A Google nyilvános keresőmotorja továbbra is ingyenes maradna, de a prémium ügyfelek számára is megjelenítenék a reklámokat a keresési eredmények között.

A Financial Times jelentése szerint a Google tavaly 175 milliárd dolláros bevételt ért el a keresőszolgáltatásból, azonban az AI terjedése, különösen a ChatGPT népszerűsége, amelyet egyre többen használnak a Google kereső helyett, komoly kihívást jelent a cég számára. A Microsoft által nemrégiben piacra dobott Bing Copilot is tovább bonyolítja a helyzetet, annak ellenére, hogy a Google-hez képest még mindig elenyésző a piaci részesedése.

A Google hivatalosan nem erősítette meg, de nem is cáfolta a Financial Times által közölt információkat. A vállalat csak annyit közölt, hogy jelenleg „nincs semmilyen bejelentenivalójuk”. A Computer Bild megkeresésére a Google kijelentette, hogy "Nem dolgozunk és nem is gondolkodunk reklámmentes keresésen.”, valószínűleg arra célozva, hogy a legtöbb szolgáltatás reklámmentes verziót szokott kínálni a fizetős, prémium csomagokban.

Prémium keresőrendszeren dolgozik a Google

A Microsoft Binghez hasonlóan, MI támogatott keresőmotorok növekvő kínálatának ellensúlyozására, már a Google is dolgozik egy ideje a saját, generatív mesterséges intelligencián alapuló webes keresőjén. Ez az ötlet jelenleg még kísérleti stádiumban van, ami nagyjából úgy nézne ki, hogy a klasszikus Google keresés-élményt, egy algoritmussal egészíti ki, ami részletesebb információkkal szolgál.

A Financial Times szerint a Google azt fontolgatja, hogy a jövőben a hagyományos, és reklámokból finanszírozott webes kereső mellé, egy fizetős alternatívát is kínál majd a felhasználóknak, vagyis egy AI által támogatott prémium keresőt.

A Google One-ba épülhet az MI alapú keresés

A portál szerint az AI keresés ebből adódóan a már meglévő előfizetéses szolgáltatások közé épülhet be, a Google One-hoz. Vagyis azok számára lesz fenntartva, akik hajlandóak további pénzt kiadni a funkcióért. A Google mesterséges intelligencia asszisztenséhez, a Geminihez való hozzáférés, valamint annak a Gmail és a Google Docs programokba való beágyazása, már most is a Google One előfizetéshez kötött fala mögött van. A hírek szerint a vállalat ezt a megközelítést szeretné kiterjeszteni és így további bevételi forrásokat szerezni, miközben az ingyenes használható Google-keresés a jövőben is megmaradna.

Az, hogy a Google hosszú távon kitart-e az elképzelés mellett, valószínűleg a versenytársak sikerétől is függ. Bár a Microsoft már jó ideje integrálja a ChatGPT mesterséges intelligenciát és a Copilot asszisztenst a Bing keresőjébe, a vállalat egyelőre nem tudta lelökni a trónról a Google-t.