Ma 69 éve robbant fel a fronton a legtökösebb fotóriporter

A sors egy elegáns húzásaként ráadásul Capa magának tudhatta a legőrültebb haditudósítónő szerelmét: a vörös hajú Gerda Taro félelem nélkül – és állítólag körömcipőben! - kerülgette a fronton fekvő hullákat, végtelen tehetséggel kattogtatva fényképezőgépét, hogy mindent megörökítsen. A nő sorsát azonban megpecsételte a háború...
A frisshirek.hu portál pont az a média hiány, ami egy működő demokráciában természetes kellene legyen, éspedig elfogulatlan, naprakész hírek közvetítője közéletről, politikáról, kultúráról, sportról egyaránt. Nálunk nincs és nem is lesz részrehajlás! Hogy ez így is maradjon, kérlek támogasd munkánkat adományoddal, hívd meg ismerőseid, hogy olvassanak bennünket és kerünk, kövess és lájkolj minket a közösségi médiában is.
TámogatásHa a valaha élt legvagányabb fotóriporter címét akarnánk kiosztani, én a budapesti születésű Robert Capára – eredeti nevén Friedmann Endre Ernőre - szavaznék, aki elképesztő lazasággal hazárdírozta végig életet és a „firkász” pályát. S úgy volt képes kísérteni a halált, hogy közben az életörömök szenvedélyes szeretete vezérelte…
A zsidó családba született fiú egy szerelemnek köszönhetően kezdett fotózással foglalkozni, a tollat pedig Kassák Lajos rajongójaként ragadta kézbe. A Német Politikai Főiskola végzett hallgatójaként talán egy egészen másfajta sors várt volna rá,
ha a második világháborút megelőző politikai helyzet nem szól közbe.
De közbeszólt, s Németországot elhagyva a Cápa hamarosan a spanyol polgárháború poklában találta magát,
gyorsan kiérdemelve kollégáitól a legvakmerőbb, s legőrültebb haditudósító jelzőt.
Önéletrajzi könyvéből persze tudjuk, hogy bátorságát valószínűleg a torkán lefolyó, nem csekély alkoholmennyiség is elősegítette, ettől függetlenül elszántsága kétségtelenül tiszteletet érdemel.
A sors egy elegáns húzásaként ráadásul Capa magának tudhatta a legőrültebb haditudósítónő szerelmét:
a vörös hajú Gerda Taro félelem nélkül – és állítólag körömcipőben! - kerülgette a fronton fekvő hullákat,
végtelen tehetséggel kattogtatva fényképezőgépét, hogy mindent megörökítsen. Kettejük sorsában azonban egészen eltérő fordulatot tartogatott a spanyol polgárháború. Capa egy életre ismert lett A milicista halála című fotójával, amely az egész világot bejárta, kedvese viszont halálát lelte egy tankkal ütköző, katonákat szállító teherautón.
A Cápa azonban nem lett volna cápa, ha ez a magánéleti tragédia végleg megtöri. Briliáns pályafutását rendületlenül folytatva közvetített a Sanghaji bombázásról, majd végül Amerikában kötött ki.
Nevét leginkább
a normandiai partraszállás során készült képeiről
ismeri a többség, bár a különleges napon való részvételét ő maga szakmai és emberi kudarcként élte meg. A patraszállást követően ugyanis a hullák közt kúszva kattogtatta gépét, miközben gránátok százai gyilkoltak körülötte, így végül egyszerűen harctéri sokkot kapott, s egy sebesülteket szállító csónakon visszatért az anyahajóra.
A haditudósítónak több pia, több csaj, több fizetés és nagyobb szabadság jut, mint a katonáknak, ezért a játék bizonyos szakaszában szabadságában áll megválasztani a tartózkodási helyét. Ilyesformán tehát vállalhatja a gyávaságot is, és vele azt az életfogytiglan tartó kínszenvedést, hogy még csak ki sem végezték érte.
- írta később a történtekről életrajzi könyvében.
Bárhogyan is, a pályafutása vitathatatlanul lenyűgöző és egyedi, bár személye rendkívül megosztó - egyesek kalandornak tartják, mások zseninek. Halála kiszámíthatóan, egyben stílusosan illeszkedett élettörténetéhez:
vakmerősége juttatta koporsóba,
amikor a fronton túl közel ment egy veszélyes területhez a jobb kép érdekében, s taposóaknára lépett. Csak negyven éves volt.
Nyugodj békében, Robert Capa!
Fotó: Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ oldala