400 milliárd forintból Debrecenben építi fel első európai üzemét a kínai Eve Power

A tárcavezető arról számolt be, hogy a vállalat a BMW kérésére érkezett, hogy a magyarországi gyárát ellássa új generációs, hengeres akkumulátorcellákkal. Az állam a 400 milliárd forintos projekthez 14 milliárd forint támogatást biztosít, így segítve több mint ezer új munkahely létrehozását.

Tudatta, hogy a környezetbarát beruházás vízigényének 95 százalékát tisztított szennyvízből és felszíni vízből biztosítják, ráadásul a cég a technológiai szennyvíz egy részét már a helyszínen újrahasznosítja majd.

Illetve közölte, hogy a kormány újabb jelentős fejlesztéseket fog finanszírozni a városban, például 108 milliárd forint értékben korszerűsítik a vízi közműrendszert, azaz a vízellátást és a szennyvízelvezetést. "Én azt gondolom, hogy itt a vízért jogosan aggódók is elégedettek lehetnek" - fogalmazott.

Szijjártó Péter hangsúlyozta: Magyarországon kevés kérdésben van olyan széles körű konszenzus, mint a környezetvédelem fontosságát illetően.

"A kormány egyértelmű célkitűzése, hogy Magyarország a környezetvédelem globális éllovasa legyen. Egyértelműen az a célunk, hogy Magyarország azon országok közé tartozzon, amelyek a legtöbbet teszik a környezet megvédése és a bolygónk megőrzése érdekében"

- jelentette ki.

Ennek kapcsán pedig emlékeztetett a zöld fordulatot előíró európai döntésekre, és aláhúzta, hogy a cél eléréséhez meg kell szüntetni a legsúlyosabban szennyező forrásokat, amihez a károsanyag-kibocsátás 14 százalékáért felelős közúti közlekedés elektromos átállására is szükség van.

"Elektromos autók nélkül nem lehet sikerre vinni az európai zöld megállapodást, márpedig elektromos autók nincsenek elektromos akkumulátorok nélkül (.) Akkor egyszerűen elveszett a környezetvédelem ügye és elveszett az a harc, amelyet a globális klímaváltozás ellen folytatunk"

- mutatott rá.

"Nyilvánvaló, hogy az embereknek saját lakóhelyük biztonsága a legfontosabb. Ez teljesen jogos érzés, azonban ezt kihasználni tisztességtelen módon már nem helyes és nem is tolerálható" - húzta alá.

"Ezért szeretném itt leszögezni, hogy a debreceni embereknek az elektromos akkumulátorgyárak építése miatt semmi félnivalójuk nincsen. Magyarországon ugyanis az európainál jóval szigorúbb környezetvédelmi előírásokat alkalmazunk"

- közölte.

"Aki nem vállalja ezeknek a szabályoknak a betartását, az egész egyszerűen nem építhet gyárat Magyarországon"

- tette hozzá.


Végezetül pedig megerősítette, hogy a kormány továbbra is támogatni fogja az elektromos átálláshoz szükséges autóipari beruházásokat, mivel ezek tartják növekedési pályán a gazdaságot, ráadásul több könnyítés is elfogadásra vár a beruházástámogatási rendszert illetően.

Stop akkumulátorgyárak: az Európai Bizottsághoz fordul a Párbeszéd – ZÖLDEK

Újabb panasszal fordul az Európai Bizottsághoz Jávor Benedek, a Párbeszéd – Zöldek európai parlamenti listavezetője: ezúttal a kedden bejelentett újabb debreceni, a kínai EVE Energy által létesítendő gigantikus akkumulátorgyárral szemben él kifogással.
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter bejelentése nyomán folytatódik a kínai akkumulátorgyárak magyarországi térfoglalása. A helyszín ismét Debrecen, a feltételek pedig ugyanolyan előnytelenek Magyarország számára, mint amilyeneket korábban az ugyanoda tervezett CATL-gyár esetében már megismertünk.
Az 1 milliárd eurós, azaz mintegy 370 milliárd forintos beruházás árából 14 milliárdot eleve a magyar adófizetők fizetnek, az állam pedig további 108 milliárdot fordít a szükséges infrastruktúra kiépítésére; összességében tehát a költségek negyedét odaajándékozzuk a kínaiaknak. A gyár(ak) vízigénye továbbra is megoldatlan: hiába mondja a kormány, hogy majd szürkevizet használnak, az is elhasznált ivóvíz; az újrahasznosításnak gátat szab, hogy a vízfelhasználás fele az akkucellák szárításához kell (vagyis elpárolog), és már a CATL-gyár tervezésének leggyengébb pontja is a vízszükséglet biztosítása volt. Hasonló a helyzet a munkaerőigénnyel is: már a CATL is jórészt vendégmunkásokkal fog üzemelni. Az a kormányzati állítás sem igaz, hogy nálunk minden környezetvédelmi előírás szigorúbb, mint az EU-ban: a legtöbb szabály uniós előírás, de ezek alól a kormány egyedi felmentéseket ad a számára kedves befektetőknek – éppen emiatt jönnek ide. Ráadásul, ahogy ezt Gödön is látjuk, a kormány a meglévő szabályokat sem tartatja be a nagybefektetőkkel.
Összefoglalva: százmilliárdos támogatást, jó minőségű termőföldeket, a debreceni ivóvíz jelentős részét és a tiszta környezetet adja oda az Orbán-kormány azért, hogy egy kínai üzem nagy környezeti kockázattal és alacsony bérekkel, idegen munkaerővel exportra szánt akkumulátorokat gyárthasson nálunk. Ez a beruházás nem csupán ellentétes a magyar érdekekkel, hanem uniós jogot, a Víz Keretirányelvet is sérti, ezért Jávor Benedek, a Párbeszéd – ZÖLDEK európai parlamenti listavezetője – akárcsak az elsőként létesítendő debreceni akkumulátorgyár esetében – újabb panasszal fordul az Európai Bizottsághoz, írják közleményükben.

Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt