A kormány felülvizsgálta a gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetésére és fejlesztésére 2022-ben megkötött koncessziós szerződést, és úgy döntött, hogy módosítja azt. Az RTL Híradónak nyilatkozott Szimicsku László, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője, aki mégiscsak árult el részleteket, hogy a legfontosabb átütemezés, hogy az M1-es autópálya kétszer háromsávossá történő bővítését nem kezdik el idén, majd csak 2025-ben. Ez egy 273 kilométer hosszú sávbővítést jelentett volna, szemlézte a hvg.hu.

A szerződésmódosítás nem jelenti azt sem, hogy a koncessziós cég kevesebb pénzt kap, az állam viszont spórol, egyebek közt az építéshez kapcsolódó kisajátítások költségein.

A módosítás részleteiről nincs szó a közleményben, de

a cél az, hogy 2023-2024-es költségvetési évek tekintetében a magyar állam költségvetési terhei csökkenjenek.

Ennek érdekében számos beruházás leállításra és átütemezésre került a háború kitörését követően.

„A kormány továbbra is elkötelezett a gyorsforgalmi közúthálózat hosszú távú, magas színvonalú és fenntartható üzemeltetése és fejlesztése mellett. A koncessziós szerződés módosítása biztosítja a gyorsforgalmi utak jövőbeli fejlesztését és a szolgáltatás zavartalan fenntartását” – írták.

Az Európai Bizottság is vizsgálja a szerződést, hogy sérti-e az uniós jogot. A 35 évre kiírt koncessziós pályázat nyertese a Themis magántőkealap vezette konzorcium lett, amelyben benne van a Mészáros Lőrinc-féle Konzum PE Magántőkealap, az Opus Bridge és New way magántőkealapok, valamint további három magántőkealap: a Cronus, a Via és a Vesta.

Fotó: wikipédia, Szeder László