40 milliós büntetést kaptak Schobert Norberték, mert megtévesztették a fogyasztókat
A Gazdasági Versenyhivatal vizsgálata szerint a Norbi Update termékek forgalmazója megtévesztette a fogyasztókat többek között a termékek hatásairól, összetételéről, illetve a diéták eredményességéről is, így 40 millió forintos bírságot szabtak ki a vállalkozásra.
A 24.hu beszámolója szerint a vállalkozás együttműködött a hatósággal és elismerte a jogsértést, így 40 millió forintra mérsékelték a bírságot.
Mint kiderült, a nemzeti versenyhatóság vizsgálata feltárta, hogy a forgalmazó közösségi oldalán közzétett videók, amelyek a Norbi Update életmódrendszert, illetve az Update termékek népszerűsítését célozták, több szempontból is tisztességtelennek minősültek a fogyasztókkal szemben.
A GVH szakemberei 280 videóbejegyzést néztek át bő egy éves időtartamot vizsgálva, és arra jutottak, hogy azok megtéveszthették a fogyasztókat a termékek összetételéről, hatásairól, a cég piaci pozíciójáról, illetve egy termék esetében annak forgalmazhatóságáról is.
A vizsgálat során a szakembefek úgy ítélték meg, hogy a videók megalapozatlanul hirdették az Update termékeket egészségre ható tulajdonságait, valamint betegségek megelőzésére, kezelésére utaló állításokkal.
A megtévesztő, egészséggel kapcsolatos állítások – elmúlik a cukorbetegség és a magas vérnyomás – egyúttal megsértették az élelmiszerek reklámozására vonatkozó uniós szabályozást is. A közzétett tartalmakban emellett megtévesztő állítások szerepeltek az Update termékek összetételével kapcsolatban, mint például: cukormentes, csökkentett a szénhidráttartalmú. Sőt, megalapozatlanul állították még a cég piacelsőségét is.
A megjelent videók jogsértően keltették azt a benyomást, hogy az Update márkához köthető táplálkozás mindenki számára alkalmas az egészségi állapot megőrzésére, a javítására, a betegségek megelőzésére és a kockázatuk csökkentésére.
Azt pedig elhallgaták, hogy az egyéni egészségügyi körülmények erősen befolyásolhatják az egyes diéták alkalmazhatóságát. Egy termék (mézhelyettesítő szirup) tekintetében pedig a vállalkozós hamisan keltette azt a benyomást, hogy az jogszerűen árusítható – ugyanis a NÉBIH állásfoglalása szerint eleve jogsértően hozták forgalomba, majd a szakhatóság ki is vonta a piacról, elrendelve a termékek visszahívását a fogyasztóktól – írja a lap.
A hatóság figyelembe vette, hogy a cég együttműködő volt a vizsgálat során és beismerte a jogsértést, visszamenőleg törölte a kifogásolt videókat és lemondott a jogorvoslat lehetőségéről. A cég továbbá a hasonló jogsértések kiküszöbölésére szolgáló, célzott belső, ún. megfelelési program bevezetését vállalta a hatóság felé. A versenyhatóság mindezek figyelembevételével 40 millió forintra bírságolta meg a videókért felelős Norbi Update Lowcarb Zrt.-t.
Fotó: Facebook