Átadták csütörtökön a Lillafüredi Állami Erdei Kisvasutat. Az eseményen először Bózsó Gyula, az Északerdő műszaki osztályvezetője szólt, aki kijelentette, a száz évvel ezelőtt indult lillafüredi kisvasút életében óriási jelentősége van ennek a napnak. „Az, hogy ma itt állunk ezen az átadón, az a LÁEV történetében egy olyan mérföldkő, aminek jelentősége a megépítéssel egyenértékű” – jelentette ki.

Zambó Péter, az Agrárminisztérium erdőkért felelős államtitkára, úgy fogalmazott, a kormány tíz évvel ezelőtt hitet tett a hazai természetjárás fejlesztésének szükségessége mellett és ennek a folyamatnak ma már látható eredményei vannak.

- A munkákat csak az állami erdőgazdaságoknál 40 milliárdnyi forrás segítette. Különböző programokban az erdészetek ennyit fordítottak közel 200 erdei szálláshely, kilátó, ökoturisztikai központ, kisvasút, és erdei iskola építésére, és modernizálására. A beruházások mellett komoly erőfeszítést igényel a felépített infrastruktúra működtetése és fenntartása is, amely az erdőgazdaságok anyagi háttere nélkül nem lenne lehetséges. A cégcsoport évente több mint négymilliárd forintot fordít az erdei turisztikai hálózat működtetésére. Mindennek eredményeként a természetjárás reneszánszát éli Magyarországon, évente 45-50 millió látogatási alkalmat becsülünk – mondta.

Az államtitkár kijelentette, az erdei vasutak megújítása fontos része volt ennek a folyamatnak.  Mint mondta a kormány által erre a célra elkülönített forrásokon belül a LÁEV részesült a legátfogóbb felújításban, öt év alatt mintegy 4.3 milliárd forintot költöttek a munkákra.

Sárhegyi Zoltán, az Északerdő felügyelőbizottságának elnöke hozzátette, a kisvasutak annak idején gazdasági tevékenységként indultak el, és ahogyan nőtt a turizmus iránti igény, úgy kapott egyre nagyobb teret a szerelvényeken. Kijelentette, az Északerdőnek kiemelten fontos, hogy a LÁEV segítse a cég, a turizmussal kapcsolatos munkáját.

- A természet mindannyiunk életében rendkívül fontos, és talán még ennél is lényegesebb, hogy a jövendő nemzedékkel megismertessük a természeti környezet annak értékeit. Egy-egy ilyen beruházás abban segít, hogy még közelebb tudjuk hozni az emberek számára mindezt, megismerjék a környezetünk törvényeit és ennek megfelelően alakítsák az életüket – hangsúlyozta Sárhegyi Zoltán.

A 2020-ban kezdődött, és tavaly év végén befejeződött munkálatok során a LÁEV teljes infrastruktúrája megújult, a munkák három részből álltak: első a gördülőállomány fejlesztése volt, vagyis a szerelvények felújítása. A második a magasépítészeti munka volt, ekkor újultak meg az állomások, a harmadik pedig a mélyépítés, vagyis a komplett pálya felújítása.

Fotó: Tajthy Ákos