"Ha akarjátok, nem álom" - beszámoló Izraelről, az országról, amely közelebb van hozzánk, mint gondolnánk

Éppen a holokauszt nemzetközi emléknapján tartott előadást a Jászapátin született Szolnoki-Dávid Csilla, akinek megadatott, hogy négy évig élhessen Jézus szülőföldjén, az egyik legizgalmasabb országban, Izraelben, amelyről mélyreható beszámolót tartott a Jászapáti Városi Könyvtárban.
A frisshirek.hu portál pont az a média hiány, ami egy működő demokráciában természetes kellene legyen, éspedig elfogulatlan, naprakész hírek közvetítője közéletről, politikáról, kultúráról, sportról egyaránt. Nálunk nincs és nem is lesz részrehajlás! Hogy ez így is maradjon, kérlek támogasd munkánkat adományoddal, hívd meg ismerőseid, hogy olvassanak bennünket és kerünk, kövess és lájkolj minket a közösségi médiában is.
TámogatásSzolnoki-Dávid Csilla több mint 4 évig élt kint Izraelben férje révén, aki az Izraeli Magyar Nagykövetségen teljesített szolgálatot. Tősgyökeres jászapátiként adta magát, hogy hazatérte után beszámoljon a nem mindennapi élményekről. Mégis különleges az, hogyan született meg az előadás ötlete.
Csilla megosztott Facebook-oldalán egy fotót a jászapáti zsinagógáról úgy, ahogy azt mi már nem láthattuk,
ereje teljében, hibátlanul, talán akkorról, amikor betöltötte szerepét.
Kies hazánk - ha nem is tíz falunként, mint valaha keresztény templomok építésére Szent István kötelezett bennünket, de bizony sűrűn - tele van valaha volt zsinagógákkal, amelyről az utókor talán nem is tudja, hogy a bútorraktár vagy a bolt valaha az imádság háza volt, és egy közösségnek adott otthont.
Vannak persze szebb példák is,
- a gyönyörű, Baumhorn Lipót tervezte szolnoki zsinagóga galériaként és koncertteremként szolgál, és benne a tízparancsolat kőtábláinak jelképét a héber felírással helyreállították,
- vagy Jászberényben, a mostoha évtizedek után végül újraépítették a valaha volt zsinagógát idéző külleművé a Városi Könyvtárat.
- Jászapátin egyelőre a sorsára vár, romos állapotban, de abban a reményben, hogy hamarosan méltó szerepet kap a város életében.
Ezért is keltette fel a jászapáti könyvtárosok figyelmét a ritkán vagy talán sose látott fotó az ép zsinagógáról. Bár az előadás indíttatása szorosan kapcsolódik a holokauszthoz, hiszen ha az nem lett volna, a jászapáti zsinagóga sem romlott, legfeljebb bővült volna, és éppen a holokauszt nemzetközi emléknapjára esett, mégsem arról volt szó, és ez örömteli.
A történészek körében tartja magát az a nézet, hogy a holokauszt nélkül nem születhetett volna újra Izrael, és a modernkori állam történetét nem lehet elmesélni a holokauszt nélkül.
Ez azonban nem teljesen igaz, sőt - bár tudományosan alátámasztani ezt nem tudnám - meglátásom szerint egyáltalán nem. Természetesen a zsidóság történetéről nem lehet a holokauszt kihagyásával beszélni, de Izrael újraalakulásához nem feltétlenül szükséges, ezért is hallgattam érdeklődéssel az egyébként roppantul feszesen, érdekesen és alázattal összetett előadást Szolnoki-Dávid Csillától.
Úgy beszélt az "ős-új országról", mintha az elsősorban az ott élők akaratából született volna újjá.
Természetesen kellettek a nemzetközi körülmények, hiszen nemzetközi körülmények mindig vannak, de előbb-utóbb mindig elérkezik a megfelelő pillanat annak, aki készen áll. Ahogy a mondás is tartja:
az igazán fontos dolgok, késve is időben érkeznek.
Szolnoki-Dávid Csilla előadásában át is futott a közel-keleti puskaporos hordó "rövid", pár ezeréves történetén természetesen a zsidóság szemszögéből. Miért és hová érkezett több ezer évvel ezelőtt oda a hagyomány szerint Ábrahám, hogyan szűnt meg a jogfolytonos zsidó jelenlét Krisztust és a zsidó szabadságharcokat követően.
Miként próbálta meg írmagját is eltörölni a zsidóság emlékezetének a római hatalom átnevezve Júdea provinciát Palesztinává, és az ősi, egyetlen, szent Templomot lerombolva, miként emelt annak a helyére a Templom-hegyre Jeruzsálem szívében Jupiter-templomot.
1800 évre és egy magyar anyanyelvű férfiúra, mondhatnánk modern prófétára volt szükség, hogy a Jeruzsálem után folyamatosan vágyódó és ezt a kapcsolatot imádságában is megőrző zsidóság egyszerre ráébredjen, az álom valóra válhat.
Ha akarjátok, nem álom
- üzente meg a Dohány utcai zsinagógától pár kőhajtásnyira születő Herzl Tivadar kora zsidóságának, aki kezdetben vonakodva, majd egyre nagyobb lelkesedéssel elkezdte újjáépíteni régi otthonát. A vállalkozás roppantságának gyönyörű szimbóluma a nyelv újjászületése.
A hébert ugyanis a zsidóság végig megőrizte, de csak az imádságban.
Nem lehetett volna vele villamosjegyet venni vagy újságcikkeket írni
- idézte fel Szolnoki-Dávid Csilla. Az 19. század fordulóján egy zsidó nyelvész elhatározta, hogy föléleszti, gyermekéhez feleségével csak így szóltak, és mivel az szentföldi letelepedő zsidóság kapott erre a mozgalomra, az ország 1948-as újjászületésekor államnyelv lett a héber, avagy ivrit.
Ez a kétkézzel összerakottság érződik azon a közvetlen viszonyon is, ahogy a zsidóság saját nagyjaihoz viszonyul.
Csilla fontosnak tartotta bemutatni azt is, ahogy akár Herzl Tivadar, akár David ben Gurion, az ország első miniszterelnöke megjelenik a köztereken - vagy a boltokban. Nem magas emelvényen bronzba öntöt szobrokban, hanem például egy műanyag jógázó ben Gurion bábuval a tel avivi tengerparton vagy szódás üvegeken arcképként.
Az előadó azonban nem történeti áttekintést kívánt nekünk adni a világ talán legkitüntetettebb és egyben leghányatottabb sorsú régiójáról, de csak történelmi ismeretekkel együtt tárulhat fel az ország igazi arca.
Szolnoki-Dávid Csilla mikor ezt a kötelező kört érdekfeszítően lefutotta, áttért az ország különböző helyszíneire, amelyről saját fotóit mutathatta meg.
- a vallásilag túlfűtött Jeruzsálem, a világ köldöke, ahogy egy négyzetkilométeren sűrűsödik az emberiség "nyugati" felének identitása és civilizációja, benne ráadásul rengeteg magyar vonatkozással,
- a nyitott, befogadó és modern Tel Aviv, ahol a világon a leghatalmasabb népünnepély a Pride,
- a "Miskolccal beoltott Siófok" szerű Haifa, gyárnegyedekkel, tengerparttal és páratlan vallási békés egymás mellett éléssel,
- a modern arab nagyvárossá váló Názáret,
- a nyugalmat árasztó és Jézus aktív éveinek otthont adó, földi mennyország Genezárat - de hát a mennyország a földön is csak olyan, hogy oda a Golan-fennsíkról át-áthallik a szíriai bombázás ricsaja,
- a holdbéli szépséget nyújtó sivatag, a veszélyes, de szórakoztató Holt-tengerrel, vagy az ámulatba ejtő Masada erőddel.
Izraelt egy élet is minden részletében kevés teljességgel kiismerni, de a szeretet kitölti a hézagokat, és aki szeretettel fordul az országhoz, egy-egy szegletéből is képet kaphat az egész gyönyörűségéről.
Előadása végén Szolnoki-Dávid Csilla véletlenül vagy talán szépen megkomponáltan visszakanyarodott a holokauszthoz. Mert Tzfatról kezdett beszélni. Tzfatot Szentendréhez hasonlította az előadó, mint a művészek városa, talán azért is, hiszen jelenleg családjával ott él. Az észak-izraeli városka a zsidóság számára is kiemelt jelentősége annak vallásos hagyományai miatt, de nekünk, magyaroknak is kitüntetett, hiszen ott létesült egy kis múzeumocska:
a Magyar Nyelvterületről Származó Zsidóság Múzeuma.
A pár szobás házban régi, főképp egyéni jelentőséggel bíró értéktárgyakat és fontos levéltári forrásokat, összeírásokat, emlékeket kezdett összegyűjteni egy önkéntes házaspár, akiknek már a gyermeke vette át a múzeum vezetését. Szolnoki-Dávid Csilla éppen itt talált rá a valamikori jászapáti zsinagógáról készült fotóra is, de a holokauszt fájdalma is itt érintette meg leginkább, pedig végigjárta már Auschwitz-ot és a Yad Vashemet is.
Megmutatott egy fotót egy gyermekingről és egy szőke hajfonatról, amelyet a Tzfat-i múzeumban őriztek.
Elmesélte a hozzátartozó történetet. Azt egy 90 éves bácsi vitte be, hogy halála utánra biztos helyet találjon legértékesebb kincseinek. A bácsi elmondta, hogy a második világháború alatt munkaszolgálatosként besorozták, majd aztán hazatért, de a családi házat feldúlva találta. Feleségéről és gyermekéről nem maradt más emléke, csak ez a kis ingecske, és a hajfonat, amelyet az édesanya vághatott le kislányáról a deportálás pillanatában.
Mindezek ellenére a 90 éves bácsi, aki holokauszt után aztán alijázott, azaz kiköltözött Izraelbe nem izraeli értékmegőrzőként, múzeumokat, leltárakat, helyi központokat keresett fel, hanem a magyar ajkú közösség emlékhelyét.
Talán egyszer megtanulhatunk Izraelre úgy tekinteni, mi magyarok, mint testvérországunkra, amely lehetővé tenné azt, hogy végre ne érezzük egyedül magunkat a világban. Ezer szál köt össze bennünket, sokkal több, mint ami szétválaszt.
A kiemelt képet a szerző készítette a Tábor hegyén Kelet-Galileára eső kilátással.