Balatonszárszón is megpróbáltak nagyobb összeget kicsalni az egyik nyugdíjas pártól, csak a szemfülességükön múlott, hogy nem sikerült becsapni őket.
A csalás lényege, hogy az elkövetők azzal az ürüggyel keresik fel telefonon vagy személyesen a késő esti órákban az idős embereket, hogy az unokájuk bajba került, autó balesetet okozott, vagy éppen az unoka fogságba vagy bajba került és csak akkor engedik szabadon, vagy látják el a kórházban, ha fizet.
A kitalált történetekben az az azonos, hogy mindig valami ijesztő dolgot mondanak. Az okozott károk rendezésére sürgősen pénzre van szüksége, melyért akadályoztatására hivatkozva valakit személyesen elküldi egyik barátját – meséli lapunknak Várhegyi Géza ny. rendőr alezredes.
Éppen ezért tartotta fontosnak Várhegyi Géza is, hogy tájékoztassa a helyi lakosokat. Egy rövid ismertetőt összeállítva a csalók módszereiről, és azokról a kérdésekről, amikkel ellenőrizni lehet az állításokat, és elkerülhető, hogy magunk is áldozattá váljunk:
- Áldozattá válás elkerülése érdekében ellenőrizzék a hívás valódiságát.
- Hívják fel azt a személyt, akire az ismeretlen telefonáló hivatkozik.
- Járjon utána, hogy valóban baj van.e?
- Ne bízzanak meg váratlanul telefonon vagy személyesen jelentkező idegenbe.
- Gyanús telefonhívás esetén vegye fel a kapcsolatot rokonával vagy gyermekével, így ellenőrizni tudja a hívás valódiságát.
- Soha ne nyissanak ajtót idegeneknek és bármire hivatkoznak, ne adjanak nekik pénzt vagy ékszert.
- Gyanús idegenek látogatása esetén jegyezzék meg személyleírásukat esetleg gépkocsi rendszámát és értesítsek a rendőrséget.
A dívány.hu a becsapás pszichológiai hátteréről írott cikkben megfogalmazza:
Hozzáteszik:
A rendőrségi statisztikák szerint csökkenő tendencia mutatkozik azokban a csalási módszerekben, ami több teret és figyelmet kap a médián keresztül. A megoldás tehát valóban a tájékoztatásban van, és abban, hogy igyekezzünk megőrizni nyugalmunkat akkor is, ha gyermekünkről vagy unokánkról van szó.
Fotó: pixabay.com