– tette közzé néhány napja a Facebookon Pletser Tamás, az Erste Bank olaj- és gázpiaci elemzője, akit a Népszava idézett elemző írásában.
A Népszava birtokába jutott nyilvántartás szerint az üzemanyag ársapka bevezetése előtt, 2022 elején a piaci termékek bruttó nagy- és kiskereskedelmi tarifái között átlag 40 forint különbséget - árrést - mutat, addig 2023 elejére ugyanez a különbség a benzin estében 140, a gázolajnál pedig száz forint körüli szintre emelkedett.
hiszen azok számára, akik már nyáron is a piaci ár szerint voltak kénytelen tankolni megtapasztalhatták, hogy az árak a régió élmezőnyébe kerültek. Annyi azonban igaz, hogy a benzinársapka eltörlése tovább fokozta a már meglévő különbséget a tarifák között.
Miklós László, az MVM egykori felügyelőbizottsági elnöke viszont úgy véli, az ár(rés)emelkedésben "piaci" helyett inkább szabályozási okok játszanak szerepet. Ausztriában például az áfa csak 20 százalékos, míg idehaza 27, amely 700 forintos literenkénti benzinár esetében 39 forint különbözetet eredményez.
- írta meg véleményét Miklós László. A Népszava megkereste korábbi megnyilatkozása miatt Pletser Tamást, aki mondatait a következőképpen pontosította:
- összegezte véleményét a lapnak Pletser Tamás. Más szakértők arra is felhívták a figyelmet, hogy azon "kis" kutak, amelyek általában árcsökkentő hatást gyakorol a hazai piacra, most ezt a hatást korlátozottan tudják kifejteni, hogy a hatósági ár a csőd szélére sodorta őket, amelyet fokoz az is, hogy a kormány extra magas különadót vetett ki a Molra.
A kiemelt kép forrása: MTI / Komka Péter