Amint arról lapunk, a Frisshirek.hu korábban már beszámolt, január 4-től 10 forinttal emelkedett a benzin és 4 forinttal a dízel nagykereskedelmi ára, tegnaptól pedig újabb 6 forinttal nőtt a benzin beszerzési ára.

Így a Holtankoljak.net adatai szerint az autósok az alábbi átlagárakkal találkozhatnak a töltőállomásokon:

  • 95-ös benzin 658 forint,
  • gázolaj 720 forint.

Már eddig is drágább volt az üzemanyag nálunk, mint a szomszédos országokban.

Ráadásul – amint azt a 24.hu megírta – Bujdos Eszter, a Holtankoljak ügyvezetője szerint

az e heti benzinárváltozás egyáltalán nem volt indokolt.
Sem a forintárfolyam, sem az éppen csökkenő kőolajár nem indokolt ekkora emelést. Hogy a Mol mi alapján árazott, azt csak ők tudják. És az sem kizárt, hogy korrigálnak majd hétfőn

– tette hozzá.

A szakember szerint

az áremelés hátterében az lehet, hogy a százhalombattai finomító feltehetőleg még mindig nem megy teljes gőzzel, illetve hogy a Molnak érdeke, hogy az importot a mostani árazásával támogassa.

Ez utóbbi kell ahhoz, hogy egyszerre lehessen biztosítani az ellátást, feltölteni a stratégiai készleteket és a kutak készleteit is. A hírek szerint a töltőállomásokon nincs már gond, főleg hogy brutálisan visszaesett a kereslet, miután megszűnt a benzinárstop.

Bujdos Eszter egyébként arra számít, hogy legkésőbb tavaszra valóban eljöhet a 700 forintos benzinár. Ám a gázolajnál is ellátási gondok adódhatnak február 5-től, amikortól export- és importtilalom lesz az Oroszországból származó kőolajból készített finomított termékekre.

Pletser Tamás, az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője azt mondta a Világgazdaságnak, hogy ha a világpiaci folyamatok a várakozások szerint alakulnak,

a magyar töltőállomásokon az év második felében megjelenhet a 800 forint fölötti literenkénti árazás mind a benzin, mind a dízel esetén.

A szakértő szerint a jelenlegi drágulásnak elsősorban nem a nyersolaj ára vagy a forint árfolyama az oka, hanem az, hogy

az üzemanyagár-stop eltörlése után megduplázódott mind a kis-, mind pedig a nagykereskedelmi árrés – azaz a beszerzési és az eladási ár különbsége.

A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára hangsúlyozta, hogy ebből valójában

nem extraprofit keletkezik, hiszen ma piaci alapon működve a valós, többszörösére emelkedett energiaárakat kell megfizetni úgy a töltőállomásoknál, mint az egész ellátási rendszerben.

Grád Ottó az RTL Híradónak elmondta, hogy jelentősen változik és óhatatlanul emelkedik a bérköltség is, ennek szintén meg kell jelennie az árban. Ez az oka tehát, hogy nálunk a legmagasabb a gázolaj és a benzin ára a régióban.

Illusztrációs fotó: Pixabay