Dupla árréssel dolgoznak a magyar benzinkutak

Noha sem a nyersolaj ára, sem a forint árfolyam nem indokolja, egyre drágul az üzemanyag, ami a környező országok közül eddig is hazánkban került a legtöbbe. A szakértő szerint a jelenség hátterében az áll, hogy a benzinárstop eltörlése után megduplázódott mind a kis-, mind a nagykereskedelmi árrés – azaz a beszerzési és az eladási ár különbsége. A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára azonban azt állítja, ebből nem extraprofit lesz, hanem többek között az emelkedő bérköltségekre megy el.
A frisshirek.hu portál pont az a média hiány, ami egy működő demokráciában természetes kellene legyen, éspedig elfogulatlan, naprakész hírek közvetítője közéletről, politikáról, kultúráról, sportról egyaránt. Nálunk nincs és nem is lesz részrehajlás! Hogy ez így is maradjon, kérlek támogasd munkánkat adományoddal, hívd meg ismerőseid, hogy olvassanak bennünket és kerünk, kövess és lájkolj minket a közösségi médiában is.
TámogatásAmint arról lapunk, a Frisshirek.hu korábban már beszámolt, január 4-től 10 forinttal emelkedett a benzin és 4 forinttal a dízel nagykereskedelmi ára, tegnaptól pedig újabb 6 forinttal nőtt a benzin beszerzési ára.
Így a Holtankoljak.net adatai szerint az autósok az alábbi átlagárakkal találkozhatnak a töltőállomásokon:
- 95-ös benzin 658 forint,
- gázolaj 720 forint.
Már eddig is drágább volt az üzemanyag nálunk, mint a szomszédos országokban.
Ráadásul – amint azt a 24.hu megírta – Bujdos Eszter, a Holtankoljak ügyvezetője szerint
az e heti benzinárváltozás egyáltalán nem volt indokolt.
Sem a forintárfolyam, sem az éppen csökkenő kőolajár nem indokolt ekkora emelést. Hogy a Mol mi alapján árazott, azt csak ők tudják. És az sem kizárt, hogy korrigálnak majd hétfőn
– tette hozzá.
A szakember szerint
az áremelés hátterében az lehet, hogy a százhalombattai finomító feltehetőleg még mindig nem megy teljes gőzzel, illetve hogy a Molnak érdeke, hogy az importot a mostani árazásával támogassa.
Ez utóbbi kell ahhoz, hogy egyszerre lehessen biztosítani az ellátást, feltölteni a stratégiai készleteket és a kutak készleteit is. A hírek szerint a töltőállomásokon nincs már gond, főleg hogy brutálisan visszaesett a kereslet, miután megszűnt a benzinárstop.
Bujdos Eszter egyébként arra számít, hogy legkésőbb tavaszra valóban eljöhet a 700 forintos benzinár. Ám a gázolajnál is ellátási gondok adódhatnak február 5-től, amikortól export- és importtilalom lesz az Oroszországból származó kőolajból készített finomított termékekre.
Pletser Tamás, az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője azt mondta a Világgazdaságnak, hogy ha a világpiaci folyamatok a várakozások szerint alakulnak,
a magyar töltőállomásokon az év második felében megjelenhet a 800 forint fölötti literenkénti árazás mind a benzin, mind a dízel esetén.
A szakértő szerint a jelenlegi drágulásnak elsősorban nem a nyersolaj ára vagy a forint árfolyama az oka, hanem az, hogy
az üzemanyagár-stop eltörlése után megduplázódott mind a kis-, mind pedig a nagykereskedelmi árrés – azaz a beszerzési és az eladási ár különbsége.
A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára hangsúlyozta, hogy ebből valójában
nem extraprofit keletkezik, hiszen ma piaci alapon működve a valós, többszörösére emelkedett energiaárakat kell megfizetni úgy a töltőállomásoknál, mint az egész ellátási rendszerben.
Grád Ottó az RTL Híradónak elmondta, hogy jelentősen változik és óhatatlanul emelkedik a bérköltség is, ennek szintén meg kell jelennie az árban. Ez az oka tehát, hogy nálunk a legmagasabb a gázolaj és a benzin ára a régióban.
Illusztrációs fotó: Pixabay