Súlyosbodik az üzemanyaghiány a hazai benzinkutakon: egyre több olyan töltőállomás akad, ahol minimális mennyiségű üzemanyagot lehet venni, vagy teljesen kifogyott a készlet. A Világgazdaság értesülése szerint a hiány egyik oka, hogy a Mol százhalombattai finomítója műszaki hiba miatt 50-55 százalékos kapacitáson termel. A portál megkereste a Molt a helyzetről, de a cikkük megírásáig nem kaptak választ.

Vissza kell állítani a hazai üzemanyagpiac egyensúlyát, ami a jelenlegi áruhiányos helyzetben a kereslet szűkítésével, vagyis a kedvezményes áron tankolók körének szűkítésével, illetve a kedvezményes árképzés felülvizsgálatával érhető el

- nyilatkozta a lapnak Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára. Ahogy arról a Frisshirek.hu-n is beszámoltunk, az ellátási problémák miatt a kormány már azt nyilatkozta, hogy január elsejétől kétséges az üzemanyag-árstop sorsa. A szakértők azonban sürgetőbbnek érzik a problémát.

A Világgazdaság arra is felhívta a figyelmet, hogy az elmúlt időszakban mérséklődött az üzemanyag világpiaci ára, így már nem érné annyira sokkhatás a hazai fogyasztókat, ha kivezetnék a benzin hatósági árát.

Az autósok, de a magyar gazdaság számára is fontosabb, hogy ha drágán is, de legyen üzemanyag, mint hogy olcsó legyen, de ne lehessen kapni

– jelentette ki Grád Ottó. Elmondta azt is, hogy a hiányt az üzemanyag import jelentős hányadának kiesése okozza, amely a teljes hazai fogyasztás mintegy 30 százalékát teszi ki. Azért nem állt le a teljes behozatal, mert egyes hálózatok a maximalizált ellenére is ellátják saját kútjaikat. De fokozza az ellátás gondokat az is, hogy a Mol százhalombattai finomítója továbbra sem működik teljes kapacitással, de legalább 10 százalékkal növelte az elmúlt időszakban a termelést.

Addig azonban érdemi import-növekedésre nincs értelme számítani, amíg marad a hatósági ár.

Grád Ottó szerint ha a hatósági árat a kormány még idén nem is szünteti meg, legalább a jogosultak körét kellene csökkenteni, hiszen például a mezőgazdasági gépek is a 480 Ft-os áron tankolnak benzint.

Az a benzin- és gázolajmennyiség, amely korábban külföldről érkezett a magyar piacra, azóta helyet talált magának más országokban. Így, ha a hatósági árak emelésével vagy megszüntetésével vissza akarjuk csalogatni, az csak drágábban sikerül. Ennek a felárát pedig a magyar autósok fizetik majd meg, ez lesz az ára az egy éven át tartó olcsó tankolásnak

– nyilatkozta a Világgazdaságnak Egri Gábor, a Független Benzinkutasok Szövetségének (FBSZ) elnöke. A főként családi vállalkozásként működő kis benzinkutasok komoly bajba kerültek, mióta a Mol kijelentette, hogy nem tudja őket üzemanyaggal ellátni.

Grád Ottó összegzésként elmondta, hogy már nincs olyan hálózat, amely az ellátási problémák miatt ne vezetett volna be valamilyen mennyiségi korlátozást. Mindkét szakember egyedüli, fenntartható megoldásként azt látja, ha végre visszaállnának a normál piaci viszonyok,

azaz ha megszűnne a hatósági ár.

A kiemelt kép forrása: Wikipédia