A Kossuth Lajos utca amúgy is túlterhelt, esélye sincs sétáló utcává válni, maximum a fesztiválok, rendezvények idejére. Egyetlen lehetőség maradt, hogy a belváros sűrű forgalmát enyhítsék, ha hozzányúlnak a Kosztolányi Dezső utcához. Ezzel viszont a parkolóhelyeket is megszüntetik az útszakaszon, viszont könnyítik a vasútállomástól, illetve abból az irányból történő utazást a városon keresztül. A fejlesztés könnyebb megközelíthetőséget fog biztosítani a páterdombi városrész, a Zala Megyei Szent Rafael Kórház, valamint a vasútállomás irányába is - ismertették csütörtökön hogyan is fog kinézni a fent említett útszakasz.

A projektet elindító sajtótájékoztatón jelen volt Balaicz Zoltán polgármester, Vigh László országgyűlési képviselő, dr. Sifter Rózsa főispán, Bali Zoltán alpolgármester és az útfelújítással érintett önkormányzati képviselők.

Balaicz Zoltán polgármester kozösségi oldalán tette közzé a projekt részleteit:

Az első ütem építésének tervezett befejezési határideje 2023. augusztusa, közel bruttó 1,8 milliárd forintos ráfordítással valósul meg. Erre saját forrása soha nem lett volna az önkormányzatnak.
A megvalósításra a Településfejlesztési Operatív Program (TOP) pályázaton 449 millió forintot nyert a város, további, többi mint 1,3 milliárd forintot pedig ráemeléssel a kormány biztosított az önkormányzat számára.
Jelenleg a Petőfi Sándor Általános Iskola előtt vízvezeték kiváltási munka folyik. Az idei évben az oktatási intézmény környezetében és a Béke ligeti utcában lesz út- és közműépítés.
A projekt összetettségére tekintettel, a kivitelezés ideje alatt, a Kosztolányi utcán és a környező utcákban több ütemben lesz forgalomkorlátozás. Az építési munkák során felmerülő kellemetlenségekért a lakosság türelmét és megértését kérjük.

A Kovács Károly tér és a Kosztolányi utca a Mária Magdolna Plébániatemplomtól a Hunyadi utcáig önkormányzati tulajdonban és kezelésben van, a Hunyadi utcától a vasútállomásig pedig állami tulajdonban és kezelésben.

Most a beruházás első üteme indult el, ami az önkormányzati szakaszt érinti.
Az első ütem, az első szakasz megvalósítására az önkormányzat nyílt, Európai Uniós közbeszerzést írt ki, melyet két helyi, zalaegerszegi cég, a Hydrocomp Mélyépítő Kft. és az Inter-Tefu Kft. konzorciuma nyert el.
 
A projekt célja az első ütemben
a jelenleg egyirányú Kosztolányi Dezső utca felújítása, valamint a Balatoni út és a Hunyadi János utca közötti szakaszának átépítése kétirányúvá.
Ez a feladat magában foglalja az út-, járda-, parkoló-, autóbuszöböl építési munkákat, az érintett csomópontok átépítését, a forgalomtechnikai fejlesztéseket, a csapadékvíz-elvezető rendszer rekonstrukcióját, a közvilágítási hálózat bővítését, a közműkiváltásokat, az akadálymentesítést és a parkosítást is. A program megvalósításához szükség volt magánterületek megvásárlására is.

 Az első ütem műszaki tartalma:

 - A kivitelezéssel érintett szakasz hossza: 1.342 méter (beleértve a Béke ligeti utcát is),

 - A Balatoni úton a keleti ágban a balra kanyarodás biztosítása miatt, a forgalom elől elzárt szigetet át kell építeni.
 - Támfalak építése szükséges a Mozi köz és a Petőfi Sándor Általános Iskola környezetében.
 - A Parkolóház bejárata átépül, megközelítése módosul.
 - A Béke ligeti utca és Bíró Márton utcai csomópontban az egyes irányoknak külön forgalmi sávok kerülnek kialakításra.
 - Új jelzőlámpás forgalomirányítás létesül a Berzsenyi utca és a Béke-ligeti utcai csomópontokban, a meglévő rendszerek (Balatoni u., Petőfi S. u. és Hunyadi u.) pedig átépülnek.
 -A Hevesi Sándor Színház északi és déli oldalán lévő egyirányú utak forgalmi rendje megváltozik, ennek megfelelően az útcsatlakozásaikat a kanyarodási irányoknak megfelelően át kell építeni. A színház épülete így körüljárhatóvá válik.
 - Szinte a teljes Kosztolányi utcára jellemző, hogy a jelenlegi burkolatszélesség nem elegendő a 3 sáv kialakításához (2 sáv, ahogy eddig, ezután is északra tart majd, egy új sáv pedig délre), ezért az útburkolat fél méteres szélesítése szükséges.
 - Új autóbusz megállóhely épül a Mozi köz, illetve a Petőfi Sándor Általános Iskola környezetében. A keleti oldali buszmegállók is átépülnek, áthelyezésre kerülnek.
- A Petőfi Sándor Általános Iskola előtti tér megújul.
- A Kosztolányi utcai villasor előtt térköves gyalogjárda épül.
- A teljes szakaszon megújul az aszfaltburkolat.
- A csapadékvíz-elvezető rendszer rekonstrukciója, bővítése a teljes nyomvonalon elkészül. A Béke ligeti utcában a meglévő rendszer két szakaszon is cserélve lesz.
- Ivóvízvezeték kiváltása a Petőfi Sándor Általános Iskola előtt.
- A távközlési aknák átépítésre kerülnek.
- Az útépítéssel érintett szakaszon megvalósul a meglévő 22 és 0,4 kV-os közcélú hálózat kiváltása, a meglévő közvilágítási hálózat átépítése, valamint a forgalomirányító berendezések energiaellátása  is.

 Második ütem, Hunyadi utca és vasútállomás közötti, állami tulajdonban lévő szakasz kivitelezésének becsült időtartama 300 nap.

Természetesen ennek a szakasznak a felújítása is megvalósul egy következő ütemben. Ennek forrása teljes mértékben kormányzati támogatás, a Modern Városok Program állami keretéből valósul meg.
A második szakaszra vonatkozó kivitelezői közbeszerzési eljárást hamarosan elindítja az önkormányzat. Az első és a második ütem/szakasz forgalomtechnikai szempontból összekapcsolódik, műszakilag szerves egységet alkot, ezért fontos, hogy mielőbb elinduljon a folytatás is. Eredményes közbeszerzési eljárás esetén
várhatóan 2023. tavaszán indulhat a munkavégzés a második ütem keretében, a második szakaszon.
 

Fotók és forrás: Balaicz Zoltán Facebook-oldala