A Kossuth Lajos utca amúgy is túlterhelt, esélye sincs sétáló utcává válni, maximum a fesztiválok, rendezvények idejére. Egyetlen lehetőség maradt, hogy a belváros sűrű forgalmát enyhítsék, ha hozzányúlnak a Kosztolányi Dezső utcához. Ezzel viszont a parkolóhelyeket is megszüntetik az útszakaszon, viszont könnyítik a vasútállomástól, illetve abból az irányból történő utazást a városon keresztül. A fejlesztés könnyebb megközelíthetőséget fog biztosítani a páterdombi városrész, a Zala Megyei Szent Rafael Kórház, valamint a vasútállomás irányába is - ismertették csütörtökön hogyan is fog kinézni a fent említett útszakasz.
Az első ütem építésének tervezett befejezési határideje 2023. augusztusa, közel bruttó 1,8 milliárd forintos ráfordítással valósul meg. Erre saját forrása soha nem lett volna az önkormányzatnak.
A megvalósításra a Településfejlesztési Operatív Program (TOP) pályázaton 449 millió forintot nyert a város, további, többi mint 1,3 milliárd forintot pedig ráemeléssel a kormány biztosított az önkormányzat számára.
Jelenleg a Petőfi Sándor Általános Iskola előtt vízvezeték kiváltási munka folyik. Az idei évben az oktatási intézmény környezetében és a Béke ligeti utcában lesz út- és közműépítés.
A projekt összetettségére tekintettel, a kivitelezés ideje alatt, a Kosztolányi utcán és a környező utcákban több ütemben lesz forgalomkorlátozás. Az építési munkák során felmerülő kellemetlenségekért a lakosság türelmét és megértését kérjük.
A Kovács Károly tér és a Kosztolányi utca a Mária Magdolna Plébániatemplomtól a Hunyadi utcáig önkormányzati tulajdonban és kezelésben van, a Hunyadi utcától a vasútállomásig pedig állami tulajdonban és kezelésben.
Most a beruházás első üteme indult el, ami az önkormányzati szakaszt érinti.
Az első ütem, az első szakasz megvalósítására az önkormányzat nyílt, Európai Uniós közbeszerzést írt ki, melyet két helyi, zalaegerszegi cég, a Hydrocomp Mélyépítő Kft. és az Inter-Tefu Kft. konzorciuma nyert el.
A projekt célja az első ütemben
a jelenleg egyirányú Kosztolányi Dezső utca felújítása, valamint a Balatoni út és a Hunyadi János utca közötti szakaszának átépítése kétirányúvá.
Ez a feladat magában foglalja az út-, járda-, parkoló-, autóbuszöböl építési munkákat, az érintett csomópontok átépítését, a forgalomtechnikai fejlesztéseket, a csapadékvíz-elvezető rendszer rekonstrukcióját, a közvilágítási hálózat bővítését, a közműkiváltásokat, az akadálymentesítést és a parkosítást is. A program megvalósításához szükség volt magánterületek megvásárlására is.
Az első ütem műszaki tartalma: - A kivitelezéssel érintett szakasz hossza: 1.342 méter (beleértve a Béke ligeti utcát is),
- A Balatoni úton a keleti ágban a balra kanyarodás biztosítása miatt, a forgalom elől elzárt szigetet át kell építeni.
- Támfalak építése szükséges a Mozi köz és a Petőfi Sándor Általános Iskola környezetében.
- A Parkolóház bejárata átépül, megközelítése módosul.
- A Béke ligeti utca és Bíró Márton utcai csomópontban az egyes irányoknak külön forgalmi sávok kerülnek kialakításra.
- Új jelzőlámpás forgalomirányítás létesül a Berzsenyi utca és a Béke-ligeti utcai csomópontokban, a meglévő rendszerek (Balatoni u., Petőfi S. u. és Hunyadi u.) pedig átépülnek.
-A Hevesi Sándor Színház északi és déli oldalán lévő egyirányú utak forgalmi rendje megváltozik, ennek megfelelően az útcsatlakozásaikat a kanyarodási irányoknak megfelelően át kell építeni. A színház épülete így körüljárhatóvá válik.
- Szinte a teljes Kosztolányi utcára jellemző, hogy a jelenlegi burkolatszélesség nem elegendő a 3 sáv kialakításához (2 sáv, ahogy eddig, ezután is északra tart majd, egy új sáv pedig délre), ezért az útburkolat fél méteres szélesítése szükséges.
- Új autóbusz megállóhely épül a Mozi köz, illetve a Petőfi Sándor Általános Iskola környezetében. A keleti oldali buszmegállók is átépülnek, áthelyezésre kerülnek.
- A Petőfi Sándor Általános Iskola előtti tér megújul.
- A Kosztolányi utcai villasor előtt térköves gyalogjárda épül.
- A teljes szakaszon megújul az aszfaltburkolat.
- A csapadékvíz-elvezető rendszer rekonstrukciója, bővítése a teljes nyomvonalon elkészül. A Béke ligeti utcában a meglévő rendszer két szakaszon is cserélve lesz.
- Ivóvízvezeték kiváltása a Petőfi Sándor Általános Iskola előtt.
- A távközlési aknák átépítésre kerülnek.
- Az útépítéssel érintett szakaszon megvalósul a meglévő 22 és 0,4 kV-os közcélú hálózat kiváltása, a meglévő közvilágítási hálózat átépítése, valamint a forgalomirányító berendezések energiaellátása is.
Második ütem, Hunyadi utca és vasútállomás közötti, állami tulajdonban lévő szakasz kivitelezésének becsült időtartama 300 nap.
Természetesen ennek a szakasznak a felújítása is megvalósul egy következő ütemben. Ennek forrása teljes mértékben kormányzati támogatás, a Modern Városok Program állami keretéből valósul meg.
A második szakaszra vonatkozó kivitelezői közbeszerzési eljárást hamarosan elindítja az önkormányzat. Az első és a második ütem/szakasz forgalomtechnikai szempontból összekapcsolódik, műszakilag szerves egységet alkot, ezért fontos, hogy mielőbb elinduljon a folytatás is. Eredményes közbeszerzési eljárás esetén
várhatóan 2023. tavaszán indulhat a munkavégzés a második ütem keretében, a második szakaszon.
Fotók és forrás: Balaicz Zoltán Facebook-oldala
A galéria megtekintéséhez kattintson a képre!
Ezt majd szokni kell: kétirányú és három sávos lesz a Kosztolányi utca
Ezt majd szokni kell: kétirányú és három sávos lesz a Kosztolányi utca
Ezt majd szokni kell: kétirányú és három sávos lesz a Kosztolányi utca
Ezt majd szokni kell: kétirányú és három sávos lesz a Kosztolányi utca
Ezt majd szokni kell: kétirányú és három sávos lesz a Kosztolányi utca
Ezt majd szokni kell: kétirányú és három sávos lesz a Kosztolányi utca
Ezt majd szokni kell: kétirányú és három sávos lesz a Kosztolányi utca
Ezt majd szokni kell: kétirányú és három sávos lesz a Kosztolányi utca