Mintegy háromszázmillió forintos uniós forrásból bővülhet tovább Miskolc kerékpárút-hálózata – hangzott el azon a sajtótájékoztatón, melyet kedden reggel tartottak meg a Keleti-kapuban, az egyik nagyáruház parkolójában. Azért itt – mondta el lapunknak a városháza pályázati főosztályának vezetője – mert a Felsőzsolca és Miskolc közötti út éppen ide fog „befutni”.

A szakasz 1,3 kilométer hosszú lesz, és a 3-as főút mellett, a József Attila utca jelenleg kihasználatlan járdáját is felhasználja egy szakaszon, ezt kibővítik, így osztott pályán haladhatnak majd itt a gyalogosok és a biciklisek.

Az M30-as autópálya felhajtója után aztán jobbra, Felsőzsolca felé kanyarodik az út, és árvízvédelmi területen halad majd tovább egészen egy, az autópálya alatt már korábban elkészült alagútig. A kerékpárút ezen áthaladva éri majd el a régi zsolcai körforgalmat, ahonnan már a másik településen kész útba csatlakozik majd be

– mondta Miklós Viktor.

Összesen négy szakasz

Ezen kívül még a következő szakaszok épülnek meg: a Cserfa utca-Mexikóvölgy közötti összekötő erdei kerékpárút, valamint a Mexikóvölgy és a Diósgyőri vár közötti szakasz, a Kondor Béla utcán pedig kerékpáros nyomot alakítanak ki.

Veres Pál, Miskolc polgármestere a helyszínen fontosnak nevezte, hogy a város kerékpáros úthálózata folyamatosan bővüljön, hiszen azt nemcsak a városlakók és a környező településen élők, de az egyre élénkebb kerékpáros turizmus is igényli. A városvezető örömmel számolt be arról is, hogy a már zajló turisztikai fejlesztések között is található egy, ami a bringásoknak kedvez: az engedélyezés utolsó szakaszában van a Diósgyőrt Lillafüreddel összekötő kerékpárút tervezése is, ami azt jelenti, hogy a szakasz a következő évben várhatóan meg is épülhet.

 A meglévő miskolci kerékpáros infrastruktúra egyik első szakasza a Tapolcai elágazás és Miskolctapolca között épült ki a kilencvenes években. Ennek útvonalát ugyan néhányszor némileg korrigálták (például a Kemény Dénes Sport Uszoda építésénél), de a szakasz tulajdonképpen mai napig megvan, lassan már a felújítás is ráférne. A kétezres évek közepéig kellett várni, a folytatásra: ekkor a Tapolcai elágazás és belváros között, a Csabai kapuban a járda kiszélesítésével bővült tovább a hálózat, illetve az ekkortájt átadott Szinva teraszon is épült egy – sokáig a semmiből a semmibe vezető – szakasz.

Folyamatosan épült ki

2011-2012-ben épült meg az uniós projektnéven csak hivatásforgalmi kerékpárútnak nevezett szakasz, ami a belvárost kötötte össze Diósgyőrrel bekapcsolva ezzel a hálózatba a Vologda-városrészt, a Győri kaput, az Újgyőri főtér környékét, a Bulgárföldet, a Kilián-városrészt és Diósgyőrt is. Érdekesség egyébként, hogy a fent már emlegetett Szinva teraszon lévő útszakasz is ekkor nyert értelmet, erre vezették ugyanis azt a bizonyos hivatásforgalmi utat, ami túl a belvároson egészen a Tiszai pályaudvarig elkészült. A kerékpárút-hálózatra kapcsolódhatott így a Selyemrét is.

A legutóbbi szakaszt 2020-ban kezdeték építeni és egy év múlva már használhatták is a miskolciak. Ez a Katalin utcánál csatlakozott a már meglévő hálózathoz és a Szeles utcát, a Szentpéteri kaput, valamint a Bosch-t kötötte össze a belvárossal.

A cikkünkben emlegetett négy szakaszon és a Diósgyőr Lillafüred kerékpárúton kívül (melyek egyébként szintén kapcsolódnak a meglévő hálózathoz) a déli városrészben is előkészítés alatt van egy fejlesztés. Ha ez is elkészül, a tapolcai kerékpárúthoz csatlakozva Görömböly városrész, onnan pedig a Déli Ipari Park és a közeli Mályi is megközelíthetővé válik kerékpárúton.

Fotó: minap.hu