Karácsonyi ünnepi kiadásokra százezer forintot terveznek költeni átlagosan a magyarok idén, ebből 47 500 forintot szánnak ajándékra - összegezte eredményeit a Cofidis Hitelmonitor legfrissebb, negyedik negyedéves kutatását, amelyet az MTI szemlézett.

Idén 35 százalékkal kevesebbet szeretnénk átlagosan az ünnepekre költeni

- állapították meg a közleményben, ezen belül a felnőtt lakosság csaknem ötöde, 18 százaléka egyáltalán nem akar plusz költséget vállalni ebben az időszakban.

A kutatásból az is kiderült, hogy mindösszesen a magyarok 20 százaléka él kényelmesen jövedelméből, 80 százaléka küzd hónapról hónapra.

A hiány átlagosan a családoknál 200 ezer forint. A legtöbben tehát azt mondták, ha mindössze 200 ezer forinttal több bevételük lenne, akkor helyreállna az életük. A drámai infláció miatt július óta 30 ezer forinttal költenek többet az élelmiszerekre az elmondásuk szerint, de azt gondolják, hogy a tendencia növekedni fog.

Összességében egy hónapban 142 ezer forint megy el ételekre.

A kutatás azt is megvizsgálta, hogy miként állnak a magyarok a hitelfelvételhez. Ebből kiderült, hogy mindössze 11 százalék szeretne ehhez az eszközhöz folyamodni, ezen belül a legnépszerűbb az 1,2 milliós személyi kölcsön. Igaz, ezek a számok azt mutatják, hogy érdemben nem csökkent a karácsonyi hitelek iránti kereslet a nehéz gazdasági helyzet miatt.

A magyarok kétharmada állítani fog karácsonyfát

- a hitelcég felméréséből ez az adat is kiviláglott, ahogy az is, hogy ennek a fele műfenyő lesz. Vágott fenyőt az állítók 30 százaléka, míg földlábasat 10 százalék. Összesen fenyőre 10 ezret költenénk majd, de dekorációra a magyarok háromnegyede egyáltalán nem fordít majd pénzt.

Az ajándékvásárlás szokása 2019-hez képest 20 százalékkal csökkent

- három évvel ezelőtt még 78 százaléka a magyaroknak tárgyi ajándékkal tervezte meglepni szeretteit, ma már csak 58 százalék. Ennek össze megbecsülve 47 500 forint, amely emelkedést mutat a 2021-es 35 800 forinthoz képest.

A kutatást a hitelmonitor 500 főn végezte a 18-69 éves lakosság körében, amelyet az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. reprezentatívnak készít, és amely 2011 óta megszületik.

A kiemelt kép forrása: unsplash.com