Vasárnap este köszöntenek be az őszi zsidó ünnepek. A zsinagógákban és a családi házakban szeptember 25-én este fogadják majd a zsidó naptár szerinti új év érkezését. A judaizmusban ugyanis a bibliai teremtéstörténetre alapulva az a hagyomány alakult ki, hogy a nap este kezdődik. A hatnapos teremtéstörténetben ugyanis a szent szerző így ír:

Azután este lett és reggel: az első nap.

A napokat és hónapokat, így az éveket pedig más rendszer szerint számolják, mint az a római örökségre épülő kereszténységben elterjedt.

Az idősebb testvér ünnepei – ahogy manapság a keresztények nevezik a zsidóságot – sokrészt átszövődtek a Názáreti Jézus tanítása szerint alakult vallásba. A húsvét, a pünkösd vagy a hét egyik napjának kiemelt tisztelete mind zsidó hagyomány. Az őszi ünnepek azonban nem ivódtak át a kereszténységbe, pedig a zsidóság számára kiemelten fontosak, és a legszentebb napuk is ebbe az ünnepkörbe tartozik. Tisri eggyel veszi kezdetét, ami a római naptárunkban többé kevésbé szeptember-októbernek felel meg, és egészen tisri 23-áig tart, a szukkotot követő Tóra örömünnepével zárul le.

A zsidó újév, a rosh hashana

A zsidó újév a rosh hashana, azaz az év feje vagy eleje egy örömünnep, számos vallásos elnevezése van. Nevezik hosszúnapnak, eltakarás napjának, az ítélet napjának, de a világ születésnapja is ez a judaizmus szerint. Azért számítják innen a zsinagógai évet, mert hitelveik szerint tisri elsején kezdte el teremteni az Örökkévaló a világot.

Ennek az ünnepnek az egyik nevezetessége a sófárfújás. A sófár egy ősi zsidó hangszer, egy kosszarv, amely az új év reggeli szertartás központi eleme. A hangszer egyszerre emlékezteti őket arra, hogy Ábrahámnak végül nem kellett a fiát feláldozni, hanem elég volt egy kost helyette – bár Ábrahám kész volt a fiát is feláldozni. Emlékezteti a zsidóságot arra is, hogy az Isten mellettük áll.

Az újévet azért is nevezik ítélet napjának mert ekkor indul az évben az a tíz nap, amikor az Örökkévaló határoz az emberek sorsáról a jövő évet tekintve. Ezért is előzi meg tisri hónapot a bűnbánatról szóló elul. A zsidó ünnepek legtöbbjéhez nevezetes ételek is kötődnek. Rosh hashanához az édes, telt ízek, elsősorban az alma és a méz.

Jom kippur, a megváltás napja

Tisri tizedik napja jom kippur, a zsidóság egyik legszentebb ünnepe, a megváltás napjának is nevezik. Ezen a napon estétől másnap estéig a hagyomány szerint szigorú böjtöt tartanak. Még a mai modern Izraelben is megáll az élet ezen a napon. Délutánra kiürülnek az utcák még a nyüzsgő és világi Tel-Avivban is, hogy estére biciklisekkel és sétáló családokkal teljenek meg a legforgalmasabb sugárutak is.

Tisri tizedik napján zárul ugyanis az Örökkévaló ítélkezése a világ fölött, ezért ennek a napnak a központjában a megtérés és a kiengesztelődés áll. Kiengesztelődéssel Istennel és a felebarátainkkal. Nevezetes szertartás ezen a napon a kol nidré imádsága, amely a fogadalmak feloldásáért szól, hogy az év makulátlanul indulhasson el.

Szukkot, a sátrak ünnepe

Pár nap szünetet követően indul a harmadik zarándokünnep. a szukkot. Az első két sátoros ünnep az, amelyet a kereszténység is átvett, a húsvét és a pünkösd. A zarándokünnepek alkalmával valaha a zsidók tömegével zarándokoltak Jeruzsálembe, hogy áldozatot mutathassanak be az egyetlen Templomban, és akkor összegyűlt a nép apraja-nagyja szerte a diaszpórából. A szukkot nevében a sátrak ünnepét jelenti, mert az ünnepet egy saját maguk által emelt ideiglenes sátorban ülik meg. Ezzel a zsidóság bibliai vándorlásáról emlékeznek meg, hogy az Örökkévaló a pusztában is gondoskodott az Ő népéről. Egyben persze a betakarítás ünnepének is nevezik, a mezőgazdaság ritmusát követve.

Szimchát Tóra, a Tóra örömünnepe

Végül következik a Tóra örömünnepe a Szimchát Tóra, amely lezárja a szent őszi ünnepkört. Tisri 23-ára olvassák ugyanis végig a Tórát a zsinagógákban, és kezdik máris az elejéről. A Tóra a keresztény Bibliában is bennefoglalt Mózes öt könyvét jelöli, amelyet minden évben végigolvasnak a zsinagógai istentiszteletek alkalmával.

Ezen a napon hatalmas és örömteli fesztivál keretén belül hordozzák körbe, és ünneplik Izraelben még köztereken is a Tóratekercset, amely a zsidó népet eltéphetetlenül és örökre az Örökkévalóhoz köti. 

A hazai zsidóság minden működő zsinagógájában és imaházában megtartják ezeket az ünnepeket, amelyek természetesen a nem zsidók számára is nyitottak. Hallgassunk bele az évezredes dallamokba, és elmélkedjünk el mi is ezeken a napokon életünk folyásáról és irányáról. Végezetül pedig hadd zárjam cikkem a zsidó újév jókívánságával:

Jó évre legyél beírva és bepecsételve!

Borítókép: unsplash.com