Ellátási problémák adódhatnak, ha marad az ársapka az üzemanyagon
Ellátási problémák lehetnek, ha nem tudjuk elősegíteni, hogy import üzemanyag érkezzen be Magyarországra, erről tájékoztattam a kormányt – mondta a Mol elnök-vezérigazgatója, miután Rogán Antallal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszterrel és Gulyás Gergellyel, a Miniszterelnökséget vezető miniszterrel tárgyalt pénteken.
Az MTI tudósítása szerint Hernádi Zsolt a Budapesten tartott doorstep sajtótájékoztatón kiemelte: ha az ársapka továbbra is változatlan formában fennmarad, nem fog beérkezni az országba import üzemanyag.
Mindez azért fontos, mert a százhalombattai finomító normál körülmények között sem tudja kielégíteni a belföldi dízelfogyasztást. A finomítót azonban a tervezett karbantartás miatt hétfőn le kell állítani, ez a lépés nem halasztható tovább. Hernádi Zsolt elmondta, hogy a kormány tudomásul vette ezt a tájékoztatót.
A Mol elnök-vezérigazgatója közölte: arra kérte a kormányt, hogy minél előbb döntsön. Véleménye szerint olyan lépéseket kell minél hamarabb meghozni, hogy szűküljön az ársapkával kedvezményezettek köre olyan mértékben, hogy a kereskedőknek újra megérje Magyarországra dízelt behozni.
Hernádi Zsolt a százhalombattai finomító hétfői leállításáról megjegyezte, hogy mindez egy tervezett lépés. Áprilisban lett volna a leállás, de az üzemanyagfogyasztás olyan mértékben megnőtt abban az időben – a kormány árintézkedései és néhány ezzel kapcsolatos visszaélés miatt –, hogy a leállást augusztusra halasztották.
A Mol elnök-vezérigazgatója felhívta a figyelmet az ország környezetében kialakult rendkívüli helyzetre is.
Kifejtette: háború van az egyik Magyarországgal szomszédos országban, amely mindent megtesz azért, hogy bárhonnan tudjon alapvetően dízelt, de bármilyen kőolaj származékot vásárolni.
Május közepe óta nem működik Ausztriában a schwechati finomító, ahol egy tervszerű leállásnak a visszaindítása nem sikerült; a finomító visszaállása az OMV hivatalos tájékoztatása szerint ősz előtt nem várható.
Ráadásul a múlt héten is történt egy nem várt esemény: Csehország két finomítója közül az egyik leállt.
Mindezek mellett Hernádi Zsolt arra is kitért, hogy a szankciós lépések következtében Európában fokozatosan próbálják meg az orosz dízelt kiváltani, kiszorítani és máshonnan behozni üzemanyagokat, ezek a lépések azonban logisztikailag komoly problémák elé állítják az olajvállalatokat.
Via Index