Dízelautó vásárlásának megfontolásai

Napjainkban a dízelautók iránti kereslet Németországban stabil marad, míg Európa más részein csökkenő tendenciát mutat. A fogyasztóknak érdemes mérlegelniük a dízelautók költségeit, a várható üzemanyagárakat, a környezeti hatásokat és a használtautó-piaci árakat.

A dízelmeghajtású járművek előnyei közé tartozik az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás, a tartós és robusztus motortechnológia, valamint a fokozódó teljesítmény és környezetbarátság. Ugyanakkor hátrányok is jelentkeznek, mint például a káros kipufogógázok, a növekvő üzemeltetési költségek, a csökkenő maradványérték és a lehetséges modellkivezetés.

Európa autópiaca változásokon megy keresztül, és a belsőégésű motorok korszaka lassan véget ér. Németországban még stabil a dízelautók piaca, de a tendencia itt sem túl biztató.

Az új dízelautók vásárlóinak figyelembe kell venniük, hogy a járművek 5-10 év múlva is forgalomban lesznek, és bár nem feltétlenül lesznek elavultak, az alkatrészellátás nehezebbé válhat. A dízelmotorok a kipufogógáztisztítás ellenére több szennyezőanyagot bocsátanak ki, mint a benzines autók, de kevesebb széndioxidot, az elektromos autókhoz képest pedig mindkét belsőégésű motoros technológia hátrányban van a kipufogógázok szempontjából.

A jövőbeni Euro 7-es szabvány nem jelent veszélyt a dízelekre, mivel az Euro 6-os szabványon alapul és nem ír elő szigorúbb határértékeket. A már forgalomba helyezett dízelautók valószínűleg továbbra is közlekedhetnek, mivel a szabályokat nem lehet visszamenőlegesen megváltoztatni.

A dízelautók előállítása drágább, mint a benzines autóké, ezért magasabb az áruk is. A gázolaj jelenlegi ára csak kis mértékben alacsonyabb a benzinnél, így a dízelautók nem feltétlenül jelentenek megtakarítást. A használtautó-piacon azonban, különösen Németországban, kedvezőbb árakon lehet dízelautókat találni, amelyek általában jó állapotban vannak.

A költségek összehasonlításakor az elektromos autók általában olcsóbbak a többi meghajtási rendszerhez képest, különösen az üzemanyag- és szervizköltségek tekintetében. Az elektromos autók üzemanyagköltsége a teljes üzemeltetési költség 15 százalékát teszi ki, míg a benzines autóké 25, a dízeleké 28 százalékát. Az elektromos áram 100 kilométerenkénti energiaköltsége a legolcsóbb.