Egy százalék – Norris életjelet adott magáról a futamgyőzelem után
Lando Norris, a McLaren 24 éves versenyzője hatodik Formula–1-es idényében, 110 nagydíjat és 15 dobogós helyezést követően vasárnap, Miamiban megszerezte pályafutása első futamgyőzelmét.
Lando Norris 1999. novemberében, az angliai Bristolban született, és tehetséges családból érkezett: édesapja, Adam Norris 2016-ban a 18. leggazdagabb bristoli lakos volt. A versenyző tehetségének köszönhetően került a motorsport királykategóriájába. Karrierjét gokartozással kezdte, majd 2014-ben a brit Formula–4-es bajnokságban és az olasz, valamint az ADAC F4-ben is versenyzett, ahol a Carlin csapatban tíz rajtelsőséget, nyolc győzelmet és 15 dobogós helyezést ért el, így 42 pontos előnnyel nyerte meg a brit F4-es sorozatot.
Két évvel később a Toyota Racing sorozatban, a Formula Renault 2.0 Európa-kupában és a Formula Renault 2.0 NEC-ben is megmérette magát, mindhárom sorozatot megnyerte. A Formula–3-as Európa-bajnokságban is sikeres volt, ahol 53 pontos előnnyel szerezte meg a bajnoki címet.
A fordulópont
2018-ban a Formula–2-es szereplés következett, ahol az első futamán győzött, de összesítésben a második helyen zárt George Russell mögött. A McLarennél először teszt- és tartalékpilótaként kezdett, majd 2019-től már versenyzőként teljes szezont futott Carlos Sainz oldalán. A 2020-as szezonban a koronavírus-járvány miatt rövidült idény első futamán dobogós helyezést ért el, és a szezont kilencedik helyen zárt.
Daniel Ricciardo érkezése 2021-ben nem zavarta meg Norrist, aki az első tíz versenyén pontot szerzett, és az idény végén több pontot gyűjtött, mint az előző szezonban. A 2022-es szezonban Ricciardo még mindig nem illeszkedett be a csapatba, és Norris jóval előtte járt, végül a csapat bejelentette, hogy az ausztrállal nem hosszabbítanak, helyette Oscar Piastri érkezett.
Más szerepkörben – újoncból frontember
2023-ban Norris került a „nagy tesó” szerepbe Piastri mellett, és a csapatvezér szerepet akarta magára vállalni. Azonban a szezon elején az autó versenyképességével problémák adódtak, és a Bahreini Nagydíjon Piastri célba sem ért, Norris pedig csak a 17. helyen zárt. Egy hatalmas fejlesztési csomag után azonban a csapat teljesítménye jelentősen javult, és a Kanadai Nagydíjig tartó vesszőfutás után Norris és Piastri masszív pontokat gyűjtöttek, a McLaren pedig a Red Bull mögött a második erőt képviselte a szezon hátralévő részében.
A 2024-es szezonban Norris győzelemre érett, és a Miami Nagydíjon megszerezte pályafutása első futamgyőzelmét, amelyet betegeskedő nagymamájának ajánlott fel. A győzelem után közösségi oldalán egy posztban „1% recovery” és „worth it” szövegekkel utalt arra, hogy a győzelmet alaposan megünnepelte.
Norris nemcsak a pályán, hanem azon kívül is népszerű, és aktívan használja a közösségi médiát, ahol 8,1 millió követője van Instagramon.
Formula–1, a vb-pontversenyek állása 6 futam után (még 18 van hátra):
versenyzők:
- Verstappen 136 pont
- Pérez 101
- Leclerc 98
- Sainz 85
- Norris 83
- Oscar Piastri (ausztrál, McLaren) 41
- Russell 37
- Alonso 33
- Hamilton 27
- Cunoda 14
- Lance Stroll (kanadai, Aston Martin) 9
- Oliver Bearman (brit, Ferrari) 6
- Nico Hülkenberg (német, Haas) 6
- Daniel Ricciardo (ausztrál, RB) 5
- Ocon 1
- Kevin Magnussen (dán, Haas) 1
csapatok:
- Red Bull 237 pont
- Ferrari 189
- McLaren 124
- Mercedes 64
- Aston Martin 42
- RB 19
- Haas 7
- Alpine 1
Norris győzelme jelentős mérföldkő volt a karrierjében, hiszen 110 futam után állhatott a dobogó legfelső fokára, de a Formula–1 történetében nyolcan még nála is többet vártak erre a pillanatra. A legtöbb F1-es verseny, az első futamgyőzelem előtt Sergio Pérez nevéhez fűződik, aki 194 versenyhétvégén (190 rajt) után aratott győzelmet, míg Carlos Sainz 151 (150) versenyhétvége után ért el futamgyőzelmet.
Akik nem tudták/tudják átlépni az árnyékukat
A Haas német pilótája, Nico Hülkenberg már 212 versenyhétvégén indult el, és eddig győzelem nélkül áll. Sőt, mivel neki eddig a negyedik hely a legjobbja, így ő tartja azt a kevéssé felemelő rekordot, hogy a legtöbb futamon vett részt anélkül, hogy valaha dobogóra állhatott volna.
(Borítókép: Eva Marie Uzcategui/Anadolu via Getty Images)