Starliner: A NASA új űrhajóval repül az űrállomásra

A NASA két űrhajósa egy új űrhajó fedélzetén indul a Nemzetközi Űrállomásra (ISS). A Boeing által gyártott Starliner típusú űrhajó a floridai Kennedy Űrközpontból, a Cape Canaveralról fog felszállni, az első személyzettel végrehajtott tesztrepülés keretében.

A küldetés többszöri késés után valósul meg, mivel az űrhajó fejlesztése során korábban problémák merültek fel. A sikeres misszió esetén a Boeing cég lesz a második magánvállalkozás, amely az ISS-re történő legénységszállítást képes lesz ellátni, az Elon Musk által alapított SpaceX mellett, amely mintegy négy évvel előzi meg a Boeinget.

A NASA jelenlegi stratégiája szerint nem kívánja saját kezűleg birtokolni és üzemeltetni az űrhajókat, hanem a kereskedelmi szektor szolgáltatásait veszi igénybe. A Starliner tervezett felszállását helyi idő szerint hétfő este 22:34-kor (kedd hajnalban 03:34 BST) tervezik.

A Boeing számára a kilövés kritikus fontosságú, mivel a vállalat repülőgépei körüli balesetek miatt nyomás alatt áll. Az űrágazatukat is vizsgálják a Starliner fejlesztése során felmerült nehézségek miatt.

Dr. Simeon Barber, az Open University űrkutatója szerint ez a nap kiemelkedő jelentőséggel bír a Boeing számára. Hozzátette, hogy a vállalat hosszú ideje dolgozik az űrhajón, voltak problémák a tesztrepülések során, és most sok minden múlik ezen a küldetésen.

Kudarcba fulladt kísérletek

A Boeing 2014-ben nyert a NASA-tól 4,2 milliárd dolláros szerződést űrhajósokat a Nemzetközi Űrállomásra eljuttató jármű létrehozására. A cég nagy erőkkel eredt Elon Musk űrvállalata, a SpaceX nyomába, akik 2,6 milliárd dollárt kaptak ugyanerre a feladatra, de a Boeing Starliner fejlesztést sorozatos meghibásodások árnyékolták be. A 2019 decemberében végrehajtott első fellövés során nem sikerült elérnie a szükséges magasságot, mert problémák voltak az űrhajó meghajtórendszerével.

A második kísérletet 2021 augusztusára tervezték, majd 2022 májusára halasztották, amikor a Starliner végül elhagyta a Földet és teljesítette a küldetést. Ennek ellenére később aggályok merültek fel egyes hajtóművek teljesítményével és az űrhajó hűtőrendszerével kapcsolatban.

E hibák kijavítása, valamint a vezetékek és az ejtőernyők biztonságával kapcsolatos további problémák késleltették a mostani eseményeket.

Sunita „Suni” Williams, az űrhajó pilótája egy sajtótájékoztatón azt mondta, hogy mindannyian készen állnak a küldetésre.

A Starliner egy tágas, 11 köbméteres belterű űrhajó, amelyben öt űrhajós utazhat. A tervek szerint újrafelhasználható lesz, és akár tízszer is repülhet. A Nemzetközi Űrállomásra vezető úton a legénység teszteli az üléseket, értékeli a fedélzeti létfenntartó és navigációs rendszereket, emellett vadonatúj űrruhákat is tesztelnek majd.

A Starlinert körülbelül 10 napig dokkolják majd a Nemzetközi Űrállomáshoz, mielőtt visszatérne a Földre. Ha minden a tervek szerint halad, a Starliner rendszeres legénységi küldetéseket végezhet. A Boeing és a SpaceX 2014-ben nyertek NASA-szerződést emberek szállítására a nemzetközi űrállomásra. A SpaceX már 2020 óta rendszeresen végez ilyen utakat.

A Boeing mintegy 1,5 milliárd dollár többletköltségről számolt be a Starliner programban felmerült késedelmek és technikai problémák miatt. A NASA arra kérte a céget, hogy vizsgálja felül tervezési és tesztelési folyamatait. Susan Helms, a NASA űrbiztonsági tanácsadó testületének elnöke szerint megfelelő eljárások állnak rendelkezésre a Starliner legénységgel történő repülése során felmerülő kihívások kezelésére. Jim Free, a NASA helyettes adminisztrátora hangsúlyozta Suni Williams és Butch Wilmore asztronauták biztonságának fontosságát.