A szegedi tram-train próbaútja és a tervezett szabadkai kapcsolat

Először tette meg a szegedi tram-train a próbaútját Szerbiában, de a járművek Szabadkára történő bevetése még bizonytalan. A MÁV szakemberei által vezetett Stadler Citylink dízel üzemmódban érkezett meg Horgosra, azonban adminisztratív okokból nem folytathatta útját Szabadkáig.

A MÁV tájékoztatása szerint a próbamenetet a szerb társszervek nem engedélyezték Szabadkáig, így a teszt csak a magyar szakaszon volt sikeres. A Szeged–Szabadka vasúti kapcsolat lehetséges jövőbeli fejlesztése érdekében zajlott a próbaút, de az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) nem válaszolt a tesztúttal kapcsolatos kérdésekre.

A szakemberek szerint a jelenlegi tizenkét darabból álló tram-train flotta nem lenne elegendő a szabadkai vonalra, mivel a Szeged és Hódmezővásárhely közötti forgalomban is gyakran előfordulnak üzemzavarok. A MÁV szerint a flotta jelenleg elegendő, de a járművek gyakori összetörése miatt nincs érdemi tartalék a rendszerben. A tervezett járatsűrítést azonban még nem vetették el.

A nemzetközi közlekedési szabályoknak megfelelő járművek beszerzése szükséges lenne a szabadkai vonalhoz, mivel a jelenlegi Stadler Citylinkek nem rendelkeznek vécével. Lázár János építési és közlekedési miniszter szerint új járművek vásárlása lenne szükséges egy ilyen nemzetközi forgalomhoz.

A tram-trainek használata Szabadkán további problémákat is felvet, mivel sem Szegeden, sem Szabadkán nem lenne lehetséges a helyi villamoshálózatra való leágazás. Szabadkán ráadásul nincs is villamos, így a tram-trainek csak vasútállomások között közlekedhetnének, ami korlátozott hasznosságot jelentene.

Lázár János korábban 2026–2027 körülre tervezte a szabadkai vonal beindítását, amennyiben a kormány támogatná az elképzelést. Azonban a jelenlegi költségvetési helyzetben, ahol újabb projektek halasztásáról döntött a kormány, ez nehezen elképzelhető. A minisztertől a novemberi álláspontjával kapcsolatban nem érkezett válasz.

A szerbiai próbaút szükségességét Lázár azzal magyarázta, hogy a Stadlerrel folytatott tárgyalások során megvizsgálják a jelenlegi járművek teljesítményét a Szeged és Szabadka közötti útvonalon. A fejlesztés és a pénzügyi források megléte döntő tényező lesz a projekt sikerességében.

Pásztor Bálint, a Vajdasági Magyar Szövetség elnöke szerint Szabadka költségvetése nem teszi lehetővé villamosvonal építését a városban, így a tram-train rendszer megvalósítása kérdéses. Szabadkán egyébként 1974 óta nincs villamos, így teljesen új hálózatot kellene kiépíteni.

A szegedi bekötés hiányában és a szabadkai villamosvonalak nélkül a tram-trainek csak vasútállomások közötti közlekedésre lennének alkalmasak, ami nem lenne túl hatékony. Ebben az esetben a MÁV-nak rendelkezésre álló Stadler Flirt motorvonatok lennének megfelelőbbek a szabadkai vonalra.